– Jeg er kjempefornøyd med at jeg klarte å bli med helt frem til Oslo. Det var også målsetningen da vi trillet ut av Trondheim. Me jeg skjønte at det kom til å bli tøft ettersom vi hadde intensjoner om å sette fart fra start av. Det ble nok imidlertid en høyere åpningsfart enn det lagkapteinene hadde sett for seg. Det hadde sammenheng med at Team Bolaris som var vår hardeste utfordrer, åpnet forrykende og ga oss negative sekunderinger til å begynne med, sa han.

Sturla var forberedt på at det kom til å bli noen hektiske timer da han satte seg på sykkelsetet og vendte blikket mot hovedstaden. Den primære målsetningen var å vinne rittet. Han og de 29 andre som hadde fått plass på laget til det hardsatsende Trønderekspressen, hadde også forhåpninger om at det skulle være mulig å slette løyperekorden som ble satt for åtte år siden. Det skulle vise seg tidlig i rittet at det ble vanskelig å sykle under 12 timer og 51 minutter.

Kraftig motvind

Det var først og fremst vindforholdene som gjorde det umulig å pynte på løyperekorden som ble satt under veldig gode forhold. I år var det praktisk talt motvind fra start til mål. Sterk motvind var det også. På Dovre-platået var det hele ni sekundmeter da Sturla og lagkameratene suste forbi. Han prøvde å tenke minst mulig på det. Fokuset var være best mulig forberedt og ikke minst hundre prosent skjerpet i det laget tråkket seg ut av Trondheim sentrum og satte kursen sørover.

– Jeg har gjort en god treningsjobb i forkant og har ambisjoner om å bli med helt inn. Samtidig er jeg forberedt på at det kan bli hardt ettersom vi kommer til å ha en høy gjennomsnittsfart. Lagledelsen har gitt beskjed om at vi ikke kommer til å vente på dem som får punkteringer, tekniske problemer med sykkelen eller blir utsatt for andre uhell. Det innebærer at det er ganske mye som skal klaffe for å være med helt inn, sa Almberg til lokalavisa før rittet.

Forberedt på hardkjør

Den lokale sliteren har siden i fjor høst tilbrakt mange timer og mil på sykkelsetet. Det var da at dette prosjektet ble sparket i gang. Sturla føler ikke at han kunne ha fått trent så mye mer enn det han har gjort. Det må også settes av tid til restitusjon for å tale det hardkjøret som han og de andre i Trønderekspressen har vært utsatt for. Det ble kjørt fort i Trondheimsfjorden Rundt som var den siste skikkelig generalprøven i rittsammenheng.

De siste døgnene før styrkeprøven handler det mest om å samle overskudd. Den dedikerte syklisten har ikke angret på at han sa ja til å bli med på dette prosjektet. Selv om det har vært tidkrevende å forberede seg. Det lokale innslaget kan rapportere om et utmerket samhold i gruppa. Det har vært hard kamp om å komme med på laget. Flere ble skuffet da uttaket var klart. Men det er et kvalitetstegn at nåløyet for å få plass på Trønderekspressen er trangt. Sturla og de elleve som var med helt inn syklet på 13 timer og 57 minutter.