Lørdag kunne Bjørnsonfestivalen by på et interessant og variert program ved Nesset prestegard. Det startet med gudstjeneste fra klokken elleve til tolv og fortsatte så med åpen kafe, omvisning på prestegården og utstilling med fotografier av Luca Berti.

Etter å ha nytt deilig rømmegrøt, Bjørnsonkringle eller Prestegårdsbrød med ost, kunne man så trekke inn i Sauefjøset for foredraget «Forfatterportretter – Fra Kobberstikk til Silverprint». Arthur Tennøe fra Nasjonalbiblioteket ga et dypdykk i fotografiets, og særlig forfatterportrettets historie.

Han synliggjorde hvor vesentlig rolle fotografiet har hatt i verdenshistorien, og viste til mange fascinerende eksempler. Det var spesielt interessant å høre om viktigheten ved alle detaljene i eksempelbildene, og hvordan disse har bidratt til å danne bilder av vesentlige personer som Henrik Ibsen, Ivar Aasen og Bjørnstjerne Bjørnson.

Fotograf Morten Krogvold tok så over og viste en rekke av sine egne forfatterportretter, mens han fortalte om betydningen og fortellingene bak disse. Publikum måtte til stadighet le da han fortalte om sine møter med ikoniske mennesker og morsomme situasjoner og episoder han hadde opplevd i disse møtene.

Etter en liten kaffepause var det klart for et nytt foredrag i sauefjøsen. Filmskaper Erik Poppe er mannen bak storsuksessen «Kongens nei», sett av over 700 000 nordmenn og solgt til over 70 land. Filmen skildrer tre dramatiske døgn i Norges historie med kong Haakons vanskelige valg etter Tysklands invasjon av Norge natt til 9. april 1940, og kongefamiliens flukt fra den tyske krigsmakten.

Poppe fortalte om prosessen fra ide til ferdig spillefilm. Han startet likevel med å dele æren for skapelsen av denne filmen.

–Ja, det er sant nok jeg som har hatt rollen som ledende stemme i prosjektet, men over 130 mennesker har bidratt til at filmen ble som den ble, fortalte en ydmyk Poppe.

Han tok tilhørerne med på en reise et godt stykke før planleggingen av filmen og inn i sitt og sin families liv. Sitt liv som far og ektefelle, som reisende i verdens mest fattigslige og urolige strøk, som filmskaper og som nysgjerrig og kreativ sjel som tilsynelatende har en unik evne til å formidle.

Så gikk han inn i prosjektet «Kongens nei», og fortalte med ekte hengivenhet om prosessen fra å få ideen, til å se det unike i historien, til å skaffe og gå igjennom en enorm mengde materiale om Kong Haakon og de andre i filmen, å filme på de riktige stedene der hendelsene faktisk skjedde, at alle detaljer skulle være riktige, til den ferdige spillefilmen.

–Jeg er blitt utrolig glad i Kong Haakon. Han var et unikt menneske. I ensom majestet sto han i spissen for sitt folk og levde i alle aspekt opp til sitt ord: «Alt for Norge.» Fra å være republikaner må jeg nå innrømme at jeg har beveget meg til å bli en skapmonarkist, avsluttet en smilende Poppe.

Neste prosjekt fra filmskaperen skal handle om Utøya og hendelsene 22. juli 2011, og etter å ha opplevd Erik Poppe som menneske må det være lov å si at dette er helt rett mann til den jobben.