Vi ser det med egne øyne - bilførere som sitter med mobilen til øret, samt kommentarer på Facebook fra folk som har vært utsatt for nesteulykker ved at sjåfør i møtende bil har sittet og pratet i mobilen.

Politibetjent Åse Berit Løseth ved Surnadal og Rindal lensmannskontor har ikke statistikken foran seg, men trenger også bare å henvise til det hun sjøl ser av mobilbruk.

– Jeg ser jo daglig folk som kjører bil med mobilen til øret. Og enda verre er det å se folk som tydelig sitter med nesa ned i mobilen og taster mens de kjører, sier hun.

Når de er ute på rutinemessige trafikkontroller sjekker de i tillegg til promille og tekniske ting ved kjøretøy, blant annet bruk av bilbelte og om bilføreren bruker håndholdt mobil.

– Og så sørger vi sjølsagt for å stoppe vedkommende om vi ser noen bruke håndholdt mobil bak rattet når vi er ute på patrulje, sier hun. Hvilket ikke er så sjelden.

Straffereaksjonen er forenklet forelegg på kr 1.300. Konsekvensene av misbruket er risiko for liv og helse.

– Det hender vi får melding om folk som kjører vinglete, og rykker ut med tanke på at det kan være en ruspåvirket bilfører. Så viser det seg gjerne at det kan være en som har holdt på med mobilen under kjøring, forteller hun.

Har endret mobilvaner

– Har dere oversikt over hvor mange ulykker som skjer på grunn av mobilbruk?

– Det skjer sikkert oftere enn vi har oversikt over, og i så fall vil nok bilføreren helst unngå å fortelle oss om det. Her er det nok store mørketall både når det gjelder avkjørsler og møteulykker, mener hun.

Stortingsrepresentant Jenny Klinge innrømmer at hun ikke har vært mors beste barn sjøl når det gjelder mobilbruk, men har måttet gjøre noen grep for bedre mobilvaner.

– Å ha mobilen på lydløs mens jeg kjører, fungerer bra for meg. Da blir jeg ikke fristet til å sjekke hvem det er som har sendt sms, sier hun.

I tillegg har hun skaffet seg handsfree, noe som også funker godt, men hun konstaterer at hun fortsatt blir distrahert av å snakke i mobilen mens hun kjører. Det skal så lite til før oppmerksomheten rettes mot andre ting enn mot kjøringen, og en skal ikke være uoppmerksom lenge før farlige situasjoner kan oppstå.

Viktig å forebygge

Et forslag fra en representant for Utrykningspolitiet om å innføre prikkbelastning i førerkortet for uansvarlig mobilbruk, synes hun høres interessant ut.

– Det er snakk om tre prikker, så du mister ikke lappen umiddelbart. Men om du blir tatt tre ganger i løpet av to år, har du fått så mange prikker at førerkortet ryker. Det kan sikkert virke mer avskrekkende enn et forelegg på 1.300 kroner – og merkelig nok mer avskrekkende enn faren for å kjøre i hjel deg sjøl og andre trafikanter også, sier hun.

Hun påpeker at det viktigste her må være å forebygge ulykker gjennom straffereaksjoner som svir.

– Prikkbelastning vil også ha mer sosial profil enn økt gebyr. Noen har alltids råd til å betale høyere bøter, men prikker i førerkortet svir like mye for alle, mener hun.

– Et godt råd til uansvarlige mobilbrukere fra en som har tatt til vettet?

– Skaff deg handsfree! Og la for all del være å taste mens du kjører!