Faren er trolig over både for bofellesskapet og skolen i Vistdal. Det samme gjelder ungdomsskolen i Eresfjord.

Formannskapet i Nesset skal på tirsdagens møte drøfte rådmannens budsjettforslag for økonomiplanperioden 2016-2019. Flere politiske parti møtes mandag kveld for å drøfte situasjonen i håp om å finne fram til forslag som gjør at man unngår nedleggelse av bofellesskapet og skolen i Vistdal, samt unngå at ungdomsskoleelevene i Eresfjord overflyttes til Eidsvåg. Signaler Driva har fått tyder på at flertallet i formannskapet ikke vil akseptere de foreslåtte kuttene i Vistdal og Eresfjord.

Reaksjonene har vært svært sterke på forslaget. Foreldreutvalget ved Vistdal skole er blant dem som reagerer kraftig på at rådmannen foreslår å legge ned skolen i bygda.

- Hvis dette forslaget blir vedtatt vil våre barn bli påført helt urimelige belastninger ved lange, daglige transportetapper. I tillegg vil det trolig få dramatiske konsekvenser for den fremtidige utviklingen av samfunnet i Vistdal, skriver foreldreutvalget blant annet.

Driva gjengir her hele uttalelsen foreldreutvalget har sendt til formannskap og kommunestyre:

UTTALE I FORBINDELSE MED NESSET KOMMUNE SIN ØKONOMIPLAN  2016-2019

  1. Innledning

Foreldreutvalget ved Vistdal skole har med fortvilelse lest Rådmannens saksfremlegg til Nesset kommune sin økonomiplan for perioden 2016 – 2019, der Rådmannen fremmer forslag om å avvikle Vistdal skole, og ungdomstrinnet ved Eresfjord skole. Foreldreutvalget (heretter benevnt FAU) konstaterer at forslaget medfører en fullstendig rasering av skoletilbudet i indre deler av Nesset. Rådmannen skriver at denne økonomiplanen ikke medfører at kommunale tilbud tas bort, men at brukere og elever «må flytte på seg». For FAU i Vistdal oppleves det svært reelt, at tilbud faktisk tas bort ved nedleggelse av bygdas skole.

Hvis dette forslaget blir vedtatt vil våre barn bli påført helt urimelige belastninger ved lange, daglige transportetapper. I tillegg vil det trolig få dramatiske konsekvenser for den fremtidige utviklingen av samfunnet i Vistdal. Pr i dag vil elevtallet ved Vistdal skole holde seg stabilt frem mot 2020.

FAU vil videre drøfte en del problemstillinger ved Rådmannens forslag, og begrunne hvorfor dette forslaget vil få uopprettelige konsekvenser for bygda og hele indre Nesset, og hvorfor det etter vår mening ikke må få politisk tilslutning.

  1. Drøfting

  1. Skoleskyss

En nedleggelse av Vistdal skole vil medføre daglig transport av barn fra 5 år, og oppover. Avstanden fra Vistdal skole til Eresfjord skole er 40 km tur/retur, inkludert en fjellovergang med kritisk dårlig veistandard. Vistdal skolekrets strekker seg videre 10 km vestover mot Rauma grense, og små barn vil da få 60 km skoleveg tur/retur. Disse avstandene forutsetter at skolebussen kjører direkte, noe som i dag ikke er tilfelle. Dagens transport bruker 50 minutt mellom skolene, til de ytterste i skolekretsen tar det én time.

Avvikling av ungdomstrinnet ved Eresfjord skole vil gi ungdomsskoleelever fra Vistdal en reisevei på opptil 96 km tur/retur, inkludert nevnte fjellovergang og den svingete Buggestranda. Denne avstanden inkluderer ikke eventuelle omveier i Eresfjord, for å plukke opp elever. Det er vel også rimelig å anta at Rådmannen planlegger å samkjøre alle elevene fra Vistdal, noe som vil medføre at skolebussen må kjøre innom Eresfjord skole for å slippe av småskoleelever. Det er rimelig å anta at skoleskyssen vil ta opp mot en og en halv time, hver vei.

For både småskole- og ungdomskoleelever i Vistdal vil Rådmannens forslag medføre en helt uakseptabel reisevei til skolen. Dette gjelder altså barn fra 1.klasse og oppover som daglig må tilbringe to timer i buss til og fra Eresfjord, og større barn som får en reisevei til Eidsvåg som kan komme opp i tre timer tur/retur.

For en 5-6 åring vil dette bli 10 timer i buss pr. uke, 40 timer pr. måned og ca. 340 timer pr. år. Før de forlater barneskolen, vil de ha kjørt buss i 2380 timer av sitt liv. Det er nesten 100 døgn, og da har de nye tre år med pendling til Eidsvåg å «se fram til». Ser man disse tallene i forhold til vegstandarden, er dette en helt uholdbar løsning.

  1. Økonomi

Rådmannen har i sitt forslag identifisert følgende innsparinger ved avvikling av Vistdal skole:

- Årsverk ca 3,2 lærarårsverk og 0,75 årsverk assistent                        ca kr 1,93 mill - Bortfall driftskostnader                                                            ca kr 0,37 millTotal besparelse iht Rådmannens forslag                                  ca kr 2,40 mill

FAU ved Vistdal skole tviler sterkt på om disse tallene forteller hele sannheten.

For det første forutsetter denne innsparingen at lærerressurser tilsvarende antallet årsverk ved Vistdal skole blir oppsagt. Samtlige elever fra Vistdal skole må overføres, uten at Eresfjord skole tilføres nye ressurser. Rådmannen vurderer ikke denne problemstillingen overhodet.

For det andre budsjetterer Rådmannen med en innsparing på kr 370 000,- i driftskostnader ved Vistdal skole. Vistdal barnehage er lokalisert i samme bygg som skolen, og vil fortsatt kreve en del driftskostnader. Barnehagen trenger strøm, vann, renhold, brøyting og vaktmestertjenester.

Gymsalen ligger tilknyttet skolen/barnehagen, og FAU registrerer i investeringsplanen at Nesset kommune legger stor vekt på at kommunens innbyggere har tilgang til innendørs treningsfasiliteter. Gymsalen benyttes ofte av Vistdal IL, som tilrettelegger for fysisk aktivitet for bygdas befolkning generelt og for barn spesielt. Dette er helt i tråd med Nesset kommune sin satsing på folkehelse. Det forutsettes derfor at driften av gymsalen opprettholdes.

Totalt sett er det svært lite sannsynlig at avviklingen av Vistdal skole vil gi noen innsparinger av betydning på driftskostnadene.

For det tredje betaler Møre og Romsdal fylkeskommune skoleskyssen for elevene i Vistdal til Eresfjord og Eidsvåg. Fylkeskommunen krever imidlertid refusjon fra kommunen pr elev transportert. FAU kan ikke se disse kostnadene identifisert i Rådmannens saksfremlegg, utover at det konstateres at det vil påløpe økte skysskostnader.

En annen viktig økonomisk vurdering som må gjøres i denne saken, er om kommunen vil tape skatteinntekter ved å avvikle Vistdal skole. Etter at Rådmannens innstilling til økonomiplan ble kjent, har flere barnefamilier signalisert at de vil måtte flytte fra bygda og kommunen hvis forslagene blir politisk godkjent. De identifiserte innsparingene ved å avvikle Vistdal skole er ikke større enn at svært få innbyggere skal forlate bygda før avviklingen blir direkte ulønnsom. Tapet av lærerstillingene kan også medføre tap av skatteinntekter.

Totalt sett mener FAU at tallgrunnlaget i Rådmannens saksfremlegg er for lite detaljert til å ta så dramatiske beslutninger som å rasere skoletilbudet i indre Nesset. FAU mener at innsparingspotensialet ved nedleggelsene er overvurdert, og gir ikke et godt nok beslutningsgrunnlag. Det Rådmannen kaller en rasjonalisering av skolestrukturen kan medføre at også skatteinntekter fra Vistdal «rasjonaliseres» bort.

  1. Konsekvenser for bygdesamfunnet

Et lokalsamfunn er helt avhengig av kommunale tjenester i nærmiljøet, for at folk skal velge å bosette seg på et sted. Skole og barnehage er svært sentrale tjenester i denne sammenhengen, i tillegg til arbeidsplasser. I ei lita bygd som Vistdal er det dessverre ikke veldig mange arbeidsplasser, så mange beboere må basere seg på pendling. Hvis noen skal velge å bosette seg i Vistdal, og satse på pendling, vil det ha enda større betydning med skole og barnehage i nærmiljøet. En nedleggelse av skolen vil altså ha dramatiske konsekvenser for bygda. Ingen kan forvente at unge mennesker flytter til Vistdal, for å måtte sende barna med skolebuss til Eresfjord og Eidsvåg, og selv pendle til Molde eller Åndalsnes. Dette vil skape en urimelig belastning både for barn og voksne. Rådmannen påpeker, helt riktig, at nå er alle skoletilbud i bygdene i ytre deler av Nesset avviklet, underforstått at nå er det de indre bygdene som må ta nedleggelsene. En rask kikk på kart og geografi forklarer enkelt hvorfor det er forskjell på indre og ytre deler av Nesset. Det er altså en vesentlig større avstand mellom Vistdal og Eidsvåg, enn fra Eidsvåg til Raudsand, Rød og Eidsøra.

En avvikling av skolen, kombinert med den foreslåtte nedleggelsen av bofellesskapet, vil tappe bygda for arbeidsplasser. Butikken i Vistdal er svært sårbar, og en liten befolkningsnedgang vil kunne få avgjørende betydning for dens eksistens. Da mister kommunen enda 3 arbeidsplasser. Nesset kommune har jobbet hardt i mange år for å skape nye arbeidsplasser. Her kan man å ha to tanker i hodet samtidig. Det er sannsynligvis betydelig enklere, og billigere, å bevare de arbeidsplassene man allerede har.

FAU vil påstå at en nedleggelse av Vistdal skole vil medføre en effektiv nedleggelse av bygdesamfunnet i Vistdal. Fraflyttingen vil øke, og tilflyttingen vil avta. Arbeidsplasser vil gå tapt, og skatteinntektene vil gå betydelig ned. Dette kan ikke være en ønsket utvikling for Nesset kommune.

  1. Investeringsplanen

FAU Vistdal vil også kommentere de planlagte investeringene i økonomiplanen 2016-2019. Selv om Nesset kommune har svært store problemer med å gi kommunenes innbyggere et forsvarlig skoletilbud, er planene for investeringer betydelige. FAU registrerer at sentrale personer i Nesset, mener at man ikke kan sette investeringer opp imot for høye driftskostnader.

Det er helt åpenbart at det er en sammenheng mellom investeringer og drift, så lenge investeringene medfører økte driftskostnader. Eksempelvis har den planlagte flerbrukshallen en budsjettert driftskostnad på kr 945 000,- pr år, og dette inkluderer ikke renter og avdrag. Rådmannen legger frem en investeringsplan på totalt kr 215 mill, hvor kommunens totale gjeld vil stige til kr 396 mill ved utløpet av planperioden.

En så betydelig investeringsportefølje, for en kommune som ikke har økonomi til å opprettholde dagens tjenestetilbud, kan karakteriseres som direkte uansvarlig. Rådmannen påpeker selv i forordet til økonomiplanen: « [Investeringene] vil likevel gjenspeile seg i økte driftsutgifter. Dekning av økte utgifter i form av renter og nedbetaling av lån, vil kunne bli en utfordring.» Rådmannen påpeker også at: «kommunen blir derfor [pga høy gjeld] veldig sårbar hvis rentene går opp. En eventuell renteoppgang […] kan få direkte innvirkning på kommunens tjenestetilbud.»

FAU ved Vistdal skole vil be formannskapet og kommunestyret i Nesset om å ta investeringsplanen opp til ny vurdering. I den svært problematiske økonomiske situasjonen kommunen har kommet opp i, er det avgjørende at alle tiltakene i investeringsplanen vurderes på nytt. En betydelig reduksjon i investeringsplanen vil kunne gi handlingsrom til å opprettholde en forsvarlig skolestruktur i Nesset kommune.

  1. Avslutning

Foreldreutvalget ved Vistdal skole kan ikke akseptere Rådmannens innstilling til økonomiplan for 2016-2019. Avviklingen av Vistdal skole, og ungdomstrinnet ved Eresfjord skole, er helt uakseptabelt.

Barna i Vistdal må sendes i buss opptil to timer hver dag i småskoletrinnet, og opptil tre timer hver dag i ungdomskolen. Dette vil medføre en helt uakseptabel belastning for bygdas barn.

FAU ved Vistdal skole mener at tallgrunnlaget for økonomisk besparelse ifm avviklingen av Vistdal skole ikke er fullstendig. Ekstra skysskostnader er ikke identifisert. Innsparingen av driftskostnader vil trolig bli ubetydelige pga av at barnehagen er samlokalisert med skolen, og krever videre drift. Drift av gymsalen forutsettes også opprettholdt. Beregnet innsparing på årsverk forutsetter også at avviklingen av Vistdal skole, og nedlegging av ungdomstrinnet i Eresfjord, ikke medfører behov for økte lærerressurser ved barnetrinnet i Eresfjord og ungdomstrinnet i Eidsvåg.

Konsekvensene for bygda Vistdal vil bli uopprettelige. En stor fraflytting er sannsynlig, og redusert tilflytting like sannsynlig. Redusert folketall, og fravær av arbeidsplasser, vil medføre et meget svekket bygdesamfunn. Reduserte skatteinntekter for Nesset kommune er ikke problematisert i Rådmannens innstilling til økonomiplan.

Nesset kommune sin investeringsplan for 2016-2019 er etter vårt syn altfor ambisiøs, og kan karakteriseres som uansvarlig. De store investeringene vil medføre økte driftskostnader på et allerede sprengt budsjett, og kommunen vil bli svært sårbar ift økt rente. Den totale lånerammen er en trussel mot kommunenes evne til å opprettholde tjenestetilbudet til sine innbyggere, og investeringene må kuttes betydelig.

Foreldreutvalget ved Vistdal skole vil på det sterkeste advare mot konsekvensene av å avvikle Vistdal skole, og ungdomstrinnet ved Eresfjord skole. Politikerne i Nesset kommune må sørge for at skoletilbudet i bygdene i indre Nesset opprettholdes, slik at bygdenes innbyggere blir boende og blir flere.  Hvis vi får beholde de få kommunale tjenestene vi har igjen, skal vi fortsatt gjøre en innsats for å opprettholde optimisme og dugnadsånd i bygdene våre.

Foreldreutvalget ved Vistdal skole,

Jorunn Aspås Rindli                                       Bjørn Even NerlandLeder                                                             Nestleder

Rigmor Gjerde Nerland                                 Dagrun Marie Lien

Sekretær                                                        Kasserer