Nordmørsfinalen i Innovasjonscamp gikk av stabelen torsdag. Sju kommuner kjempet i finalen - Sunndal, Surnadal, Rindal, Halsa, Tingvoll, Averøy og Kristiansund - og det var gruppa fra Sunndal ungdomsskole som gikk av med seieren, tett fulgt av Halsa på 2. plass og Rindal på 3. plass.

To hundre elever var samlet i aulaen på Atlanten ungdomsskole for å heie fram sine bidrag.

Imponerte med storbilsenter

Gruppa fra ungdomsskolen i Sunndal jobbet på oppdrag fra Otten Transport AS. Oppgaven gikk ut på å ta vare på langtransportsjåførene - og elevene kom fram til et storbilsenter. Utfordringer som mange tilfeldige parkeringer og dårlige toalett- og soveforhold vil en kunne få bukt med med et slikt storbilsenter. Her kan alle behov samles på ett sted - sjåførene tas godt vare på, og får et sted å sove, spise og dusje. Her vil en også finne vaskehall, bobilservice, muligheter for tømming av toalettank, omlasting, vekt og verksted. Gruppa ser for seg at dette vil kunne føre til færre trafikkulykker. På toppen av det hele vil et slikt sted kunne bidra til å skape et miljø - og nye arbeidsplasser.

Gruppa hadde laget en fysisk modell av senteret, som de hadde med seg til Atlanten ungdomsskole.

Gruppa fra Sunndal besto av Ole Benjamin Fluge, Wilfred J Rugtveit, Ola Roald Bjørnå-Gikling, Theo M Nilsson og Jan Halvor B Gustavsen.

Premien var 5.000 kroner til klassekassa gitt av Sparebanken Møre.

Halsa og Rindal

Gruppa fra Halsa barne- og ungdomsskole besto av Peder Botten, Alva Witzøe Storholt, Wendy Klevset Reiten, Ihne Vikavoll Romfo og Birgit Sæther Åsgård.

Deres oppdrag, fra Nettverk Nordmøre, var å lage en stillingsannonse i filmformat med tittelen : «Er du fremtidas lærer på Nordmøre?» Filmen var målrettet og tydelig i sitt budskap.

Premien var kr 2.000 til klassekassa gitt av Sparebanken Møre.

Gruppa fra Rindal barne- og ungdomsskole besto av Ingrid Stokke, Marina Reitan og Daniel Hagen.

Oppdraget deres var gitt av Rindal Sparebank. Sparebanken ønsker å satse på ungdomskunder, og spesielt på rindalsungdommen. Hva skal Rindal Sparebank gjøre for å være attraktive overfor disse kundene, slik at de velger å være kunder hos lokalbanken framfor de store bankene som DNB og Sparebank1? Det ble også spurt om hvilke markedstiltak banken skal gjennomføre for å nå fram til de unge.

Gruppa kom med mange forslag til kreative løsninger for banken, som var både innovative og gjennomførbare. I løsningsforslagene fokuserte de på at Rindal sparebank bør aktivt bruke «sosiale arenaer» der ungdommer befinner seg. Gruppa fikk også hederlig omtale for sin bruk av spørreundersøkelser for å kartlegge målgruppen.

Premien var kr 1.000 til klassekassa gitt av Sparebanken Møre.