Det er ingeniørkunst på høgt nivå som skal utføres når Drivabrua skal flyttes på for igjen å flukte med fylkesvegen på begge sider av Driva. De siste månedene har bilistene måtte kjøre i slalåm for å komme seg inn på brua i påvente av at den gamle ble revet og  nye brufester kom på plass. Nå nærmer det seg. Odd Helge Innerdal sier arbeidet med å skyve brua 30 meter oppstrøms starter fredag ettermiddag 4. november. Søndag ettermiddag 6. november skal brua være på plass på sin permanente plassering og trafikken skal igjen settes på.

Fylkesveg 62 over Drivabrua blir derfor stengt fra fredag 4.november kl. 20 til søndag 6.november kl. 20.

- Det blir omkjøring med ledebil om fv. 312 Hovenveien. Trafikantene må regne med inntil 20 minutters ventetid. Vegvesenet leier inn en buss for å frakte gående og syklende. Myke trafikanter som har behov for skyss kan møte ved Drivabrua.

– Jeg håper folk planlegger slik at det blir få gående å frakte denne helga, sier Innerdal.

Landemerke

Etter mye om og men ble det bestemt at den gamle buebrua over Driva skulle erstattes av ei ny buebru. Odd Helge Innerdal legger ikke skjul på at han er glad for det.

– Brua blir et flott landemerke. Den er allerede lyssatt, og vi ser nå hvor fint dette blir.

–Hva blir prislappen på nybrua?

– Kontrakten med hovedentreprenør Christie & Opsahl er på 80 millioner kroner eksklusiv moms. Det ser ut til at de klarer seg uten overskridelser. Arbeidet har gått bra med jevn framdrift. Vi var litt spente på vannstanden i elva da vi skulle sette nybrua på plass. Det gikk bra.

Teflonskiver

Det er et omfattende arbeid som er lagt ned for å forberede flyttingen av brua. Både kommunen og e-verket har vært sterkt involvert. Det er mange rør og kabler som skal skjøtes sammen.

Innerdal viser til at det er bygd såkalte sliskebaner som brua skal flyttes på.

– Brua skal skli på teflonskiver og skal skyves ved hjelp av hydrauliske jekker. Dette må skje jevnt over hele brua.   Slike operasjoner har vært gjort før, men det blirbåde spesielt og spennende.

Det er mye etterarbeid som må gjøres når brua er på plass. Masse skal kjøres tilbake til Håsøran, bobilplassen ved elva skal gjenopprettes, og vi har å gjøre på framover.