Vindøla Autosenter ved Roar Aune er ny forhandler av Fluidfilm – antirustbehandling basert på Lanolin/ullfett fra sau. Med investering i nytt utstyr både til tørking, reingjøring og påføring av Fluidfilm ønsker Aune å tilby best mulig rustbeskyttelse for biler.

Det er Rettedal Bilkontroll AS på Sola som importerer Fluidfilm i Norge, og Vindøla Autosenter har nå blitt forhandler for vårt distrikt.

Aune opplyser at den lanolinbaserte antirustbehandlingen har god penetreringsevne og beholder egenskapene over lang tid.

Denne antirustbehandlingen har flere fordeler ved at den er et rent naturmiddel uten løsemidler og ikke skadelig for miljøet.

Etter at den er sprøytet på metallet, holder den seg tyktflytende og størkner ikke.

Oppskriften på Fluidfilm kom så tidlig som i 1943, og har siden vært brukt på båter og offshoreinstallasjoner, og det er litt rart å tenke på at det er først i seinere tid at man har begynt å anvende dette stoffet som rustbeskyttelse på biler.

– Det er som kjent basert på sauefett, og det kan lukte litt de første par ukene etter påføring, sier Aune.

Tre grader av olje

Nå er det kanskje de med ekstra følsomme neser som lar seg plage av lukta, men det finnes en mer tyntflytende film som ikke lukter like mye, og som brukes i dører, bakluke og på innsida av bakskjermer.

– For å gi best mulig rustbeskyttelse til hele bilen, bruker vi tre typer av Fluidfilm – Fluid Film NAS som vi bruker på understellet, Fluid Film Liquid A som er den mer tyntflytende som vi bruker i dørene, og Fluid Film Gel BN. Den siste er såpass tyktflytende at den krever oppvarming for å kunne sprøytes på. Den bruker vi på steder som er ekstra utsatt for slitasje, sier han.

– Hvordan funker dette sammenliknet med Tectylbehandling?

– Det kan vanskelig sammenliknes med Tectyl siden dette er noe helt annet. Tectyl beskytter ved å dekke over metall før rustangrep har begynt. Fluidfilm trenger inn i begynnende rust og beskytter i lang tid. Dessuten er Fluidfilmen atskillig sunnere og mer behagelig å arbeide med, sier han.

Varig behandling

Aune har investert i en god del utstyr for å kunne bli forhandler og tilby antirustbehandling.

– Vi starter med å demontere innerskjermer og plastdeksler før vi tørker bilen med ei stor vifte. Deretter går vi over og reingjør bilen med trykkluft før selve behandlinga med påføring av Fluidfilm starter. Hvis rustangrepet allerede er i gang, er det dette som funker, sier Aune.

– Hvordan er varigheten på slik behandling?

– Det anbefales å etterbehandle etter halvannet til to år – spesielt på punkt der oljen slites av. Etterbehandlingen består stort sett av en grundig kontroll, og med påføring av ny olje der det har vært ekstra utsatt for slitasje.

– Og da er bilen sikret for et par vintre med snø og regn og salt?

– Det kan nok være lurt å foreta en lakkrens og polering også. Vi tilbyr det også vi. En skikkelig rens og påføring av voks gjør at snø, skitt og salt slipper lettere. Det kan være vel verdt å gjøre nå før vinteren kommer for alvor, sier han.

Han konstaterer at dette med lanolinbasert antirustbehandling har blitt stort andre steder i landet, og regner med noe pågang framover. Lokaliseringen ved Fylkesveg 65 på Røv vil vel heller ikke være noen ulempe i så måte.