Svekket norsk økonomi påvirker ikke nordmenns handlevaner i stor grad, konkluderer Olav Thon Gruppen når de legger fram omsetningstallene for sine norske og svenske kjøpesenter i 2016. Totalomsetningen i Norge økte med tre prosent, tilsvarende 1.960 millioner kroner fra 2015, og endte på totalt 66.284 millioner kroner.

– Kjøpesenteromsetningen hadde en litt treg start i 2016, men har i årets tre siste kvartal utviklet seg jevnt over positivt, sier konserndirektør for eiendom i Olav Thon Gruppen, Tron Harald Bjerke, i en pressemelding.

Handelen i desember, julehandelen, økte med 1,9 prosent. Tallene var svake for første del av desember, etter en svært god avslutning på november som i stor grad skyldes Black Friday-handelen. Økningen i november var 8,4 prosent.

Liten økning

Amfi Sunndal hadde i 2016 en totalomsetning på 419 millioner kroner, en økning på 1,3 prosent sammenlignet med året før.

– Det er vi fornøyd med, sier senterleder Bergsvein Brøske.

Noe av veksten skyldes utvilsomt etableringen av Jysk i senteret høsten 2016. Samtidig stengte flere butikker under glasstaket dørene i fjor; klesbutikkene Inc og Hennes.

I desember hadde senteret på Sunndalsøra en omsetning på 49,4 millioner kroner. Det var 1,7 millioner kroner mer enn i desember i 2015 – en økning på 3,7 prosent. En god vekst, som viser at Sunndal fortsatt har sterk attraktivitet som handelssted, mener Brøske. Han viser til at kjøpesenter i regionen for øvrig, blant annet i Molde og Kristiansund, hadde lavere desemberomsetning i 2016 sammenlignet med året før. Brøske hadde imidlertid håpet og trodd på større vekst i Sunndal. Han sier han bommet på anslaget fordi han sammenlignet uke for uke i desember mot fjoråret – men i 2015 var det 53 uker, mot 52 i år.

Også i Sunndal merkes trenden med at julehandelen starter tidligere. Når det pyntes til jul i midten av november, er det i gang, sier Brøske. Ikke minst er det mange som er ute og handler på Black Friday den siste fredagen i november.

I Amfi Surnadal var den samlede omsetningen i 2016 276 millioner kroner, mot 269 millioner året før. Det ga en vekst på 2,7 prosent. Det kan nevnes at senteret i Surnadal også hadde svært god vekst året før, med en økning på mer enn åtte prosent fra 2014.

I julemåneden ble det imidlertid en liten nedgang i omsetningen – fra 30,7 millioner i 2015, til 30,2 i 2016 – en nedgang på 1,5 prosent.

Nedgang

Tallene for de andre Amfisentrene på Nordmøre og i Romsdal viser følgende utvikling:

Amfi Roseby i Molde hadde i 2016 en omsetning på 928 millioner, en vekst på 5,4 prosent. I desember ble det imidlertid en nedgang på 0,7 prosent.

Molde Storsenter hadde en omsetning på 773 millioner, en vekst på 2,0 prosent. I desember ble omsetningen 0,6 prosent lavere enn i samme måned i 2015.

Moldetorget hadde en omsetning på 242 millioner, en vekst på 3,9 prosent. Desemberomsetningen ble 2,3 prosent lavere i 2016 sammenlignet med 2015.

Amfi Storkaia Brygge i Kristiansund hadde en omsetning på 484 millioner, en nedgang på 8,2 prosent fra året før. Desemberomsetningen ble 5,0 prosent lavere i 2016 sammenlignet med året før.

Amfi Futura i Kristiansund hadde en omsetning på 404 millioner, en nedgang på 0,9 prosent. I desember ble det en nedgang på 0,5 prosent.

Positiv utvikling

I pressemeldingen sier Bjerke at Olav Thon Gruppen tror på en forsiktig positiv utvikling i norsk detaljhandel i 2017.

Ved årsskiftet hadde Olav Thon Gruppen 100 kjøpesentre i Norge, og av disse var 71 hel- eller deleide. De resterende 29 sentrene forvaltes av gruppen. I 2016 drev konsernet 7 av de 10 største kjøpesentrene i Norge, og 9 av de 15 største.