Det sier Jarle Røkkum, leder i busselskapet Nettbuss. Fra 10. oktober 2016 kom krav fra Møre og Romsdal fylke om alkolås i alle busser.

– Vi har installert dette i alle busser. Kravet var en del av anbudet, så det var noe vi måtte gjøre.

Han forteller at det er to ulike typer alkolåser i bussene. Den ene er for de gamle bussene, og den virker slik at man får starte bussen, men den vil ikke flytte på seg så lenge man ikke har tatt alkotesten og den er godkjent. Den andre typen er i de helt nye bussene, og her er det slik at man må blåse og få det godkjent før man i det hele tatt kan starte bussen. Alkoholmåleren tas inn på verksted en gang i året for å kalibreres, det vil si nullstilles, slik at man kan stole på dem og at de er nøyaktige, opplyser Røkkum.

– Sikrere for alle

– Alle sjåfører har fått opplæring i bruk av alkolåser.

– Hva synes sjåførene om dette?

– De fleste synes det er en fordel, og det sikrer oss mot eventuell usikkerhet. Det ble positivt mottatt av alle bussjåfører, sier Røkkum til Driva.

– Sjåførene føler seg ikke mistenkeliggjort?

– Nei, så lenge dette er en generell regel for alle og noe alle skal gjøre er det ingen som føler seg mistenkeliggjort.

– Blir en vane

En av bussjåførene Driva snakker med, Jim Kvernberg i Eidsvåg, er bare positiv til den nye alkolåsen:

– Vi driver et sørvisyrke og for passasjerene skal det oppleves trygt og sikkert å sitte på med buss. Derfor er dette veldig bra. Det er en sikkerhet for oss alle og en føler seg ikke mistenkeliggjort. Det kan være at noen er skeptiske når det kommer noe nytt, men det venner man seg fort til.

Han demonstrerer hvordan det virker: straks han starter bussen får han beskjed om at alkotesteren er klar. Hvis han prøver å rygge bussen ut av parkeringsplassen går ikke det, den er låst. Han blåser godt i alkotesteren og får klarsignal om at alt er i orden, og kan da rygge og kjøre.

– Det er veldig mye teknologi blitt, så alt tar lengre tid. det er ikke bare å starte opp og kjøre, men det er helt greit, det blir en vane, sier Kvernberg. En må foruten det å blåse, sette inn sjåførkort, logge inn ruta med mer.

– Det er et system der man blir overvåket: billettkassen overvåkes, det blir registrert om du kjører fort, om du bremser for hardt osv. Det skal også være miljøvennlig: hvis en står på tomgang noen minutt stopper bussen av seg sjøl, og det er opplegg for dieselsparing, sier Kvernberg, før han kjører for å hente skolebarn.

Pliktmessig avhold

Norsk Transportarbeiderforbund har vært positive til innføringen av alkolås i busser og annen yrkestransport.

"Dette gjorde vi for å gi en sikkerhet og garanti for passasjerer og andre veifarende. Det er ingen grunn til å tro at kjøring i ruspåvirket tilstand har vært et problem innen yrkestransporten i Norge, tvert imot. Våre rapporter har vært at sjåførene overholder pålegget om pliktmessig avhold før tjenesten. Derfor tyder alt på at kjøringen i ruspåvirket tilstand skjer blant privatbilistene", sier leder Lars Johnsen i pressemelding. Forbundet støtter krav om alkolås også i alle biler.

Bussene i Tingvoll, Nesset, Rindal, Halsa, Surnadal og Sunndal har fra 2016 fått installert alkolås. Dette er ei sak som «MA – Rusfri trafikk og livsstil» understreka i den årsmelding som vart lagt fram på årsmøtet for MA Nordmøre og Romsdal, på Aspøya 14. februar 2017. Alkolås i bussene, og spesielt på skolebusser, har vært ei av de viktigste kampsakene til MA i mange år.