I år var det vinnerlagene fra Averøy, Kristiansund, Halsa, Smøla, Sunndal, Surnadal og Tingvoll som møttes til dyst i finalen ved Tingvoll videregående skole, der de kjempet om å bli Nordmørsmestere i Innovasjonscamp. Og det var altså Halsa som gikk av med seieren, tett fulgt av Atlanten på 2. plass og Smøla på 3. plass.

Arrangementet er et samarbeid mellom Surnadal kommune, Sunndal Næringsselskap og Kristiansund og Nordmøre Næringsforum, og dette var fjerde gang denne finalen ble arrangert.

160 elever var samlet i aulaen på Tingvoll vidaregåande skole for å heie fram sine bidrag.

Smart saltsteinautomat

Innovasjonscamp er som en treningsleir i kreativitet og nyskaping, der elevene får reelle oppdrag fra lokalt næringsliv som de skal presentere løsninger på. Innovasjonscamp er gjennomført i hver kommune først, der elevene har jobbet med oppdraget i grupper ved sine respektive skoler. Vinnerne fra hver kommune gikk så videre til denne regionale Innovasjonscampen.

Juryen i torsdagens Nordmørsfinale besto av May Britt Roald, Møre og Romsdal fylkeskommune, Vegard Nekstad, Norsol AS, og Anne Maren J Kallset, Sparebanken Møre.

Halsa-elevene som ble årets regionale vinnere hadde fått oppdraget fra Blåfjella Sau og Geit: Designe og lage en prototyp på saltsteinautomat som skal inneholde minimum 5 saltsteiner, samt legge fram en økonomisk kostnadsberegning på prosjektet.

Gjennom et samarbeid med Betten Maskinstasjon fikk de laget en prototyp som er vanntett, og kan monteres på fjellgrunn (etter kriteriene). Den har også sensor som registrerer når automaten begynner å bli tom, og sender sms til telefon. Solcelledrevet system. For å hindre spredning av smitte skal denne automaten stå inngjerdet, og den aktuelle saueflokken har sensorer som åpner inn til automaten.

Juryens begrunnelse:

En vinner som har gått utenfor boksen, og tatt utgangspunkt i et problem som er verd å løse. De har vært ute i markedet og spurt kundene, og fått nye utfordringer de har løst undervegs. Gruppen har klart å kombinere kunnskapen de har i gruppa, noe som vistes godt på presentasjonen, men de har også klart å knytte til seg ekspertuttalelser. De har snakket med dem som kjenner markedet, og funnet ut at det ikke finnes lignende produkter. De har kombinerte det tradisjonelle yrkesfaget med ny teknologi. De har et marked og de har en forretningsidé det er mulig å gjøre noe med. Slikt forventes ikke på en innovasjonscamp, men de har likevel klart å få det til.

Førstepremien var 5000 kroner til klassekassa. Andreplassen ble premiert med 2 000 og tredjeplassen med 1 000 kroner. Premiene er sponset av Sparebanken Møre.