Sunndal legesenter gjør det desidert best i Driva-distriktet i Forbrukerrådets test av fastlegetjenesten i Norge. Legekontorene i testen får poeng for å være imøtekommende og gi god og relevant informasjon, og for å være lett tilgjengelig digitalt. Medisinskfaglige vurderinger er ikke testet. Sunndal kommer på en 72 plass av 1374 legekontorer i testen. Legesenteret får en totalskår på 65, som er to poeng under grensa for det forbrukerrådet mener er godkjent i testen. Dette gir Sunndal legesenter en 4. plass i fylket av 65 testede legekontorer i Møre og Romsdal. Bare 2,5 prosent, 31 fastlegekontor på landsbasis, kommer ut med grønt, et godkjentstempel de oppnår med en totalscore på minst 67 poeng.

De andre legekontorene i Driva-distriktet kommer lenger ned på resultatlista. Nærmest Sunndal legesenter er Halsa legekontor på en 348. plass i landet og en 22. plass i fylket. Surnadal er på en 586. plass i landet, Rindal på en 869. og Nesset på en 1239. plass.

Et mål med testen er at fastlegekontorene skal «strekke seg» litt i måten de møter oss på, og gi informasjon som gjør det enklere å velge fastlege.

Tillitvekkende

Forbrukerrådet har kontaktet fastlegelegekontorene på telefon, epost og lett etter informasjonen på deres nettsteder. Det viser seg at det er enorme forskjeller på hvor gode landets leger er til å gi grunnleggende og relevant informasjon og hvor tilgjengelige og imøtekommende de er. Kriterier Forbrukerrådet mener er avgjørende for om legekontorene gir et tillitvekkende inntrykk av å kunne ta vare på kundene.

Stor forskjell

Det som først og fremst kjennetegner de på topp er at de gjør det jevnt godt og ikke faller gjennom på noen sektor. Dernest at de scorer godt der mange har gjort det svakt. Det er tjuefire kontor som får dårligste poengsum med bare to poeng hver totalt. Altså har vi bare funnet enten telefonnummer på nett, eller at de faktisk har åpningstid på telefonen. De nest dårligste har fire poeng og de teller ytterligere tjueto kontor (totalt to prosent). De har begge de nevnte funnene, altså telefonnummer på nett og åpningstid på telefonen, men ingenting annet.