Flere steder rundt om i landet har reiselivsbedrifter og aktører innen kortreist mat sett viktigheten med felles markedsføring. Den Gylne Omvei på Inderøya i Trøndelag er blant dem som virkelig har lyktes med dette. Tusenvis av turister kjører hver sommer ruta med innlagte stopp både på gardsysteri og lokale utsalg med både servering og ulike produkt på menyen.

Bygdeopplevelser

Bente Svensli på Eidsøra har utsalg av lokalt produserte egg. Det var hun som i fjor tok initiativet til å samle presentasjonen av reiselivs- og serveringsbedrifter i kommunen i ei brosjyre under paraplyen «Bygdeopplevelser i Nesset».

Hun har innhentet kommentarer fra noen av aktørene som er med i brosjyra. Mens noen svarer at de ikke har hatt merkbar respons, kan andre fortelle om en god sesong.

Driva har tidligere i sommer pratet med driverne av Verthuset Eikesdal. Der har det vært travle dager i kafeen. Tilreisende har satt stor pris på å kunne kjøpe middag og annen mat i vertshuset.

Bente Svensli sier også kiosken ved starten av stien til Mardalsfossen blir med dersom de er stemning for ei oppdatert brosjyre. Hun håper at også Nesset prestegard blir med.

-Det er opp til den enkelte aktør om de ønsker å fortsette samarbeidet om brosjyra. Jeg håper og tror de fleste blir med videre. Man må markedsføre seg på en eller annen måte om en skal drive forretning. Jeg mener samarbeidet om brosjyra både er kostnadsbesparende og effektivt. Dette er en effektiv måte for småskalaprodusenter å markedsføre seg på, sier Svensli – som sjøl har utsalg av egg fra Toven-egg. Der er det jevn trafikk av kunder.

– Positivt for hotellet

Hotellsjef og eier av Eidsvåg bed & breakfast, Per Olav Eidsæter, mener det er positivt for hotellet å være med i brosjyra.

-Vi blir mer synlige, og vi ser at gjestene tar med seg brosjyra når de er innom. Det er tilbakemeldingen jeg får også fra andre steder der brosjyra har vært lagt ut. Jeg synes dette er et positivt tiltak, sier Eidsæter.

Hotellsjefen kan se tilbake på en svært god sommersesong.

-Vi har hatt gjester fra 30 nasjoner innom. De kommer fra Sør-Amerika, Israel fra Kina og fra Taiwan for å nevne noen. Det er Fjord-Norge som trekker turistene hit. De fleste utledningene kommer med fly til Norge. De leier bil og kjører langs kysten. Hotellet her i Eidsvåg ligger sentralt til for utflukter både til Trollstigen, Atlanterhavsvegen, Aursjøvegen og Mardalsfossen. Dette er steder turistene gjerne vil oppleve.

Eidsæter er spent på vintersesongen. Tidligere år har han leid ut rom til anleggsarbeidere. Han er usikker på hva det blir til i vinter.

Vi er avhengige av aktivitet også utenom turistsesongen for å kunne hotellet åpent hele året. Framover har vi planer om å arrangere aktivitetspakker som fjellturer i nærområdet. Snart har vi også en videofilm fra Eidsvågtraversen klar. En flott tur.

Populær pub

Eidsæter kjøpte hotellet i 2012. Like etter kjøpet innredet han en populær fotballpub der det har vært vist mange betydningsfulle kamper på storskjerm opp gjennom åra.

– Et populært sted for fotballentusiaster. De er det mange av både lokalt og blant gjestene våre. Veldig mange av dem som har vært innom her har i ettertid sendt oss et supporterskjerf. Nå har vi veggene og snart taket fylt om med skjerf fra store deler av verden.