Tirsdag 26. juni står en av de største ladyene innenfor norsk showbiz og musikkindustri på scenen i Sunndal kulturhus.

- Vi gleder oss, sier Wenche Myhre samme dag som billettene til hennes konsert legges ut for salg i Sunndal kulturhus. Hun er en av Norges mest folkekjære artister som i tillegg har nådd ut til et stort internasjonalt publikum. Hun har siden barndommen turnert Norge på kryss og tvers.

- Jeg kan ikke forstå annet enn at jeg opptrådte i Sunndal også på den tida, men jeg kan ikke erindre det, sier Wenche. JazzåTeatret Produksjon tror hun har rett i det - og tviler sterkt på at Wenche Myhre noen gang har holdt konsert i Sunndal før.

Kommer med kjæresten

Dette vil produksjonsselskapet gjøre noe med og har derfor invitert Wenche til Sunndal i juni. Denne kvelden møter vi henne sammen med «kjærs’ten min», som hun selv sier, Anders Eljas. Han er forøvrig også en fremragende pianist, arrangør og dirigent. Under konserten vil vi både musikalsk og personlig komme tett på et spennende par.

- Kanskje vi også får med oss musikalen «Lady Arbuthnott – Frua på Elverhøy», sier hun.

- Vi er invitert til å se musikalen dagen før eller etter vår konsert, så vi får se hva vi får til, sier hun.

Folkekjær artist

Wenche Myhre har hatt en urokkelig posisjon hos et stort publikum fra hun som tenåring helt dominerte norsk sekstitallspop. Over tid har hun hatt norsk populærmusikks mest omfattende internasjonale solokarriere.

Dette skriver Store Norske Leksikon om Wenche Myhre:

Myhre vokste opp på Kjelsås i Oslo, og hun var med faren, en habil amatørmusiker, og storebroren Reidar på oppdrag fra treårsalderen. Hun mottok sitt første honorar på en juletrefest da hun var fem, og var nesten profesjonell da hun ble oppdaget under en talentkonkurranse på Chat Noir i 1960.

Hun ga ut plater, var med i filmer og på teaterscenen – og med tredjeplassen i norsk Melodi Grand Prix 1964 med Arne Bendiksens tidsriktige “La meg være ung” representerer hun et tydelig tidsskille i norsk pophistorie. Fra da av personifiserte hun periodens nye mennesketype, tenåringen, eller teenageren som man kalte det.

1964 ble hun, omdøpt til Wencke, lansert i Vest-Tyskland med “Hey, kennt Ihr schon meinen Peter”, som plasserte seg på hitlistene. Etter et par listeplasseringer til vant hun 1966 den tyske slagerfestivalen i Baden-Baden med “Beiss nicht gleich in jeden Apfel”. Den lå mange uker på toppen av de tyske salgslistene, som hun skulle komme til å figurere på i over 200 uker gjennom tre tiår. Hjemme hadde hun slagere som “Å-å-å sheriff”, “Vinter og sne” (sangen til ski-VM i Oslo 1966), “Love a-go-go” og “Sussebass” med Kari Diesen og Sølvi Wang, debuterte på Chat Noir med Dizzie Tunes og Ivar Medaas, hadde eget TV-show og gav ut den første av flere fine barneplater med tradisjonelle viser og folketoner. Hun appellerte til alle generasjoner, og da hun 1969 giftet seg med den danske tannlegen Torben Friis Møller, skjedde det under nesten kongelig oppstyr.

Storsuksess i Tyskland

20 år gammel avviste hun tilbud fra USA for å spille hos Povel Ramel i Sverige. Revyen De sista entusiasterna (1968) medførte også gjennombrudd på den dengang viktige Svensktoppen, der hun raskt fikk flere slagere. Siden da har Wenche Myhre vært tre forskjellige kunstnere med tre nesten helt separate karrierer. Mens hun i Norge er forblitt alles hjemmetrivelige Wenche, har hun vært sentraleuropeisk slager- og fjernsynsdronning, og sofistikert, bejublet kabaretkunstner i Sverige, hovedsakelig forbundet med Ramels absurdistiske humor og komplekse musikalske formspråk. Det kunstneriske bildet kan synes schizofrent, men de tre separate markedene har gjort det mulig for henne å unngå å gi publikum i hvert enkelt land overdose. Hennes fremtredener har dermed ofte hatt et skjær av eksklusivitet.

Inkludert mange tyske samleutgivelser er det alt i alt utgitt over 70 musikalsk svært varierte LP- og CD-plater med Wenche Myhre som sentral utøver, de fleste av dem rene soloplater. Det hesblesende tempoet gjennom mer enn 40 år harmonerer godt med en nesten ufattelig arbeidskapasitet og profesjonalitet. Imponerende nok har hun vært sin egen manager gjennom størstedelen av den voksne karrieren.

Wenche Myhre fikk Spellemannsprisens ærespris 2004, og samme år ble hun utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden.