Driftsselskapet ved Phillipshaugen Lodge gikk nettopp konkurs. Selskapet som eier eiendommen Phillipshaugen AS mener konkursen kunne vært unngått. Eiendomsselskapet regner seg som største kreditor siden de antar husleia er den største utgiftsposten. Ei husleie eierne av Phillipshaugen Lodge sier er omsetningsbasert.

– Konkursbegjæringa kom veldig overraskende på oss, og vi mener den kunne vært unngått, sier Eirik Bræin Gikling i Phillipshaugen AS.

Eiendomsselskapet sier de mer enn gjerne hadde diskutert husleia og tror også andre kreditorer ville kunnet være behjelpelig for å løfte driverne over ei kneik.

Eierne av driftsselskapet Maja Bonsaksen Jakobsen og Nicolai Stokke Dybvad fortalte tidligere i høst til Driva at de ga seg som drivere ved Phillipshaugen. De overtok som vertskap på lodgen i mars i år og sa de ga seg etter å ha fått en lærerrik opplevelse. Det var på det tidspunktet usikkert hvor lenge de skulle drive før de sa takk for seg. Det var da snakk om at de kanskje skulle ta julebordssesongen. Det har ikke lyktes Driva å få kommentar til konkursen fra Dybavd og Jakobsen.

– Det er synd at konkursen kommer midt i julebordssesongen, sier Eirik Bræin Gikling.

Is i magen

Han sier det kommer til å bli drift med ny driver etter nyttår. Hvem den nye driveren er vil Phillipshaugen holde hemmelig inntil videre, men forteller det er en erfaren person eierne av lodgen har stor tro på.

– Det kan ta noen år fra man starter en bedrift til den bærer seg, ofte må man tåle røde tall de første par årene før det går i pluss. Det vet jeg alt om etter å ha startet en rekke selskaper, sier Eirik Bræin Gikling.

Tradisjon

Phillipshaugen Lodge i Øksendal i Sunndal er en tradisjonsrik gammel herregård. Den blei for noen år siden kjøpt for å drives som serverings- og overnattingssted for turisme, leirer og andre arrangementer. Gården ligger ved foten av ville fjell og er et glimrende utgangspunkt for toppturer sommer og vinter. Toppturer er spesielt populært om vinteren. Sommeren går også bra med leirer, turisme og andre arrangementer, mens høsten er den store bøygen.

– Det gjelder å drive god markedsføring vår og sommer for at høsten skal bli bedre, sier Eirik Bræin Gikling.