Fra mandag til torsdag har elevene i 9. trinn ved Surnadal ungdomsskole hatt innovasjonscamp, der de har jobbet med ulike oppgaver gitt av bedrifter.

– Vi gjorde det litt annerledes i år enn tidligere. Nå fikk gruppene sjøl velge hvilken oppgave de ville jobbe med, forteller rådgiver Ingeborg Polden ved Surnadal ungdomsskole.

To av gruppene valgte oppgaven fra Surnadal Sparebank, to valgte Svorka, to valgte Voksenopplæringen og tre grupper valgte å jobbe med oppgaven fra Pipelife. Og 30 elever ble med på avløserkurs i stedet. De har alle jobbet godt, og torsdag ble resultatene presentert.

Juryen, som besto av Harald Bredesen, Bård Løfaldli og Ninni Innvik, hadde en vanskelig oppgave med å kåre de tre beste bidragene.

– Vi syntes det var veldig mange gode ideer her, så det ble veldig close race, sier Harald Bredesen. Han legger til at det er flere av disse ideene han sjøl vil ta med seg videre, også av dem utenfor pallen.

Strømprodukt for studenter

Vinnergruppa ble Lasse Vaseng Hansen, Erik Nordvik Berg, Amund Phil Strand og Odin Nes, med produktet «Svorka studentstrøm».

– Vinnerne kom med en idé som både var opplærende og som hadde en del innovative moment, sier Bredesen på vegne av juryen.

Oppgaven gitt av Svorka lyder slik: «Case: Du har akkurat begynt å studere og flytter inn i leilighet for første gang. Strøm er ikke inkludert i husleia, og du må bestille deg strømavtale. Hvordan går du fram for å bestemme deg for strømleverandør, og hva er viktig i forbindelse med valget ditt? Type produkt, tillegtgsprodukt, pris, betalingsløsninger, app, lokal tilhørighet, miljøfokus? Oppgave: Lag et eget strømprodukt tilpasset aldersgruppa 20–25 år som DU ville valgt som førstegangskjøper».

Vinnernes produkt; «Svorka studentstrøm» handler om en slags strømspareordning, og er altså beregnet på studenter i aldersgruppa 20–25 år.

– Konseptet er at hvis man ikke bruker all strømmen man har til rådighet så får man litt tilbake av det en ikke bruker, forklarer vinnerne, som oppsummerer disse dagene med artig oppgave sammen med trivelige folk på Svorka.

Premien er diplom og 3000 kroner til klassekontoen. Hva de skal bruke pengene til er de ikke sikre på enda.

– Glimrende forretningsidé

Gruppa med Tor Gjeldnes, Sander Fugelsøy Aune, Tor Fiske Kvande og Torhild Ranes, ble belønnet med 2. plass for sitt produkt «Surnadal Youtubekompani». Dette oppdrag var gitt av Surnadal Sparebank og gikk i grove trekk ut på å lage en Youtubekanal for ungdom.

– En gruppe vi mener hadde en glimrende forretningsidé med utviklingspotensial, kanskje den mest kreative vi har sett i dag, sa Bredesen og juryen om dette.

3.-plassen gikk til Erlend Sætervik, Halvor Fjærvik, Nora Moe og Line Rindal, som valgte en oppgave fra Pipelife. Juryen ga skryt for kreativitet og presentasjon av produktet.

Ingeborg Polden, skryter av innsatsen denne uka.

– Elevene har vært positive og motiverte, og de har jobbet bra med oppgavene. Jeg tror det har vært en lærerik prosess, og at de har gjort seg noen erfaringer som kan være gode å ha med seg videre, sier hun. Hun retter også en takk til bedriftene for oppgavene, mentorene som har hjulpet elevene ute i bedriftene og juryen.

Gøran Rønning