I 2014 meklet Forbrukerrådet i 7385 klagesaker. Det er en oppgang på tretti prosent.

75 prosent av sakene blei løst i Forbrukerrådet og resten i forbrukertvistutvalget.

– Det er gledelig å kunne hjelpe flere enn før når de havner i en konflikt. Vi har fått elektroniske klageskjema som gjør det enklere å klage, sier direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet, i en pressemelding.

Oppgangen i antall klagesaker skyldtes helsekostfirmaet Uno Life. Helsekostfirmaet lurte mange forbrukere inn i abonnement ved hjelp av gratis prøvepakker med slankepiller og manglende opplysninger i 2014.

Det førte til at klager på angrerett økte fra 59 til 1393 saker.

– Heldigvis har du gode rettigheter når du inngår avtaler på nettet eller over telefon. Firmaet  Uno Life er nå konkurs, bakmennene er idømt store bøter av Forbrukerombudet, og alle pengekravene er slettet, forteller direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Bil er en gjenganger når det gjelder klagesaker hos Forbrukerrådet. Dette skyldes at det du ser når du kjøper ofte viser seg å være noe annet når du setter deg bak rattet og kjører.

– Bruk kontrakt og undersøk bilen nøye for du kjøper den. Da slipper du å komme i klagestatistikken. På forbrukerrådet.no finner du kjøpetips og avtale, sier Flønes.