16. mars vedtok styret i Kristiansund og Nordmøre Havn IKS å utbedre industrikaia i Surnadal i samarbeid med Surnadal kommune og bygge ro/ro-rampe.

Utbedring av industrikaia og havneområdet blir et skikkelig løft for næringslivet, både i Surnadal kommune og resten av regionen. Et viktig bidrag for å få mer godstransport over fra veg til sjø. Kristiansund og Nordmøre Havn, Surnadal kommune og næringslivet er klare til å investere.

Det er Kristiansund og Nordmøre Havn som har prosjektet med bygging av ro-ro-rampen, som ifølge rådmann i Surnadal, Knut Haugen, er kostnadsberegnet til mellom fem og seks millioner kroner.

«Ro-ro» er en forkortelse for roll on/roll off, og sikter til hvordan ro-ro-rampen gjør det mulig å kjøre godset av og på skipene via en hekkrampe, noe som blant annet medfører mer effektiv lasting- og lossing.

Surnadal kommune skal på sin side ruste opp kaifronten på eksisterende kai til å bli tipp topp.

– Det er avsatt en million kroner til dette i budsjettet, sier Haugen.

Regelmessig båttrafikk

I nær framtid skal det stiftes et aksjeselskap, bestående av fem eiere; Surnadal kommune, Allskog AS, Surnadal Havnelager AS (som eies av kommunen, Røv Mølle og Felleskjøpet) og Talgø Invest AS. Det er dette selskapet som skal utvikle alt det som skal foregå på land i havneområdet.

– Dette innebærer blant annet oppføring av et terminalbygg og generelt legge best mulig til rette for lasting og lossing, sier Haugen.

Det er Kristiansund og Nordmøre havn som har driftsansvar på alt som foregår i grenselandet mellom sjø og land, som den nevnte ro-ro-rampen.

Arbeidet med rampen er anslått til tre-fire måneder. Og sjøl om båter kan laste og losse i dag også, så ligger alt til rette for mer regelmessig båttrafikk så snart denne rampen er på plass.

Vinn-vinn-situasjon

Rådmannen er glad for at et nytt havneområde snart er en realitet, da dette vil bety mye for kommunen og regionen.

– Dette tror jeg kan gi betydelige ringvirkninger, og ikke bare for Surnadal. Det å kunne få fraktet varer inn og ut sjøvegen vil gi nye muligheter for mange og kan generelt bidra til økt aktivitet – og til å få ny aktivitet hit. Havnetilgangen kan være avgjørende for å få nyetableringer, og det er dette kommunen ønsker å være med og tilrettelegge for, sier han. Han understreker imidlertid at denne prosessen er et samspill mellom mange aktører.

Haugen tror også at havna vil slå positivt ut for alle som frakter gods på veg.

– Varene må jo fraktes både til- og fra havna, og klarer vi å generere ny varetransport til og fra Surnadal blir dette en vinn-vinn-situasjon for hele næringslivet.