Mange forbipasserende fryktet det hadde vært en stor ulykke ved Øye lørdag, da nødetater, bilbergere og Røde Kors utførte en redningsøvelse og demonstrasjon i hurtigfrigjøring.

Det var i forbindelse med Interesseforeningen for Transporthistoria i Surnadalsregionen (ITS)  sitt transporttreff denne redningsdemonstrasjonen fant sted, en øvelse som viste et velsmurt apparat- når ulykka først er ute.

For å ha størst mulig sjanse til å redde liv er tida avgjørende, og redningsmannskapene trenger god plass for å komme til.

– Budskapet til publikum er derfor at man skal stoppe så tidlig som mulig når en kommer til et ulykkessted, og være med og sørge for at det er frigjort plass til nødetatene kommer. Brann, ambulanse, politi og bilbergere, alle med sitt utstyr og mannskap, trenger temmelig mye plass for å komme til, noe som ikke alltid er like enkelt på- og ved vegene. Ofte forsinkes redningsarbeidet på grunn av plassmangel, forteller Hans Christian Hårstad i Surnadal brannvesen.

Brannvesenet i Surnadal har et stort oppblåsbart telt og 15 propanvarmere, men Hårstad oppfordrer tungbilsjåførene om å si ifra og tilby sin hjelp når de ankommer et ulykkessted med termobil.

– Ikke alle er så heldige å ha telt, og varme er viktig, så en termobil ved et ulykkessted kan være til god hjelp, sier Hårstad.

Den gyldne time

I denne øvelsen hadde en buss veltet over en personbil, der en person var omkommet i klem under bussen, en satt fastklemt i personbilen, og tre befant seg inne i bussen. Personell fra Røde Kors var markører.

– Vi skal helst ha fått personen ut av kjøretøyet innen 10 minutter. Det snakkes ofte om «en gylden time». Dette er tida fra ulykka skjer og til den- eller de som er skadd bør være på sjukehuset. Slik øker sjansen for å berge liv, forteller dagens utrykningsleder i Surnadal brannvesen, Gunnar Bøe.

Brannkollega Sivert Moen smetter inn at de stort sett klarer det innen denne tida.

– Vi har et unikt samarbeid oss imellom her, både nødetatene og bilbergerne. Det er ikke mye skrik og skrål, for vi kjenner hverandre og samarbeider godt. Og jo flere øvelser jo bedre blir vi, sier han.

Sikkerheten er viktig, så først ble bussen støttet opp, før de som var i bussen trygt ble ført til ambulansene. Bilbergeren startet med å sikre bussen for å få den på rett kjøl igjen, mens brannmannskaper forberedte seg på hurtigfrigjøring.

Den tildekkete omkomne som lå fastklemt mellom bil og buss ble raskt tatt ut på en verdig måte da denne var fri, før Rognskog fortsatte å trekke bussen opp. Så snart personbilen var fri fra bussen, trakk de den uvnna for å utføre hurtigfrigjøring av personen i bilen. Hele tida var ambulansefolkene med og så til at alle skadde hadde det så bra som mulig.

Hurtigfrigjøring

Hurtigfrigjøring dreier seg enkelt sagt om å få trafikkofre som sitter fastklemt i et kjøretøy fortest mulig ut fra vraket og inn i ambulansen, gjennom et samarbeid mellom nødetatene brann, ambulanse og politi. En prosess som skal gjøres i rett rekkefølge.

Kjettinger festes foran og bak på bilen og strammes, før en av «A-stolpene», det vil si stolpene ved frontruta klippes. Så klippes dørstokken på samme side halvvegs av (for at bilen skal bli lettere å «åpne»), før saksa leveres over til andre sida av bilen, der samme prosess gjentas. Så blir bilen «dratt fra hverandre» litt så den åpner seg. Slik får helsepersonell bedre plass, og det blir lettere å komme til for å løsne og frakte personen ut av vraket.

Alle de skadde under øvelsen kom til slutt i ambulansene og til sjukehuset, og hadde ved en reell ulykke sannsynlig reddet livet på grunn av rask og sikker utførelse av godt samarbeidende redningsmannskaper.

Godt fornøyd

Til sammen deltok et 20-talls personer og et titall biler fra Viking, Falck, brann, ambulanse- og Røde Kors i øvelsen. Det var bare politiet som var forhindret fra å delta.

– Vi er minst så mange ved en reell utrykning, spesielt ved en bussulykke, for da er mye folk involvert. Men øvelsen gikk veldig greit, vi hadde mye ressurser og god plass her i dag, så alt gikk etter planen. Men på en smal vinterveg blir det noe annet, sier Jon Nordvik i brannvesenet.

Røde Kors-leder Reidar Brøske var godt fornøyd med dagens øvelse, men også han understreker viktigheten av god plass.

– God plass er alfa omega! Hvis det ikke er nok plass kan dette koste liv, fordi redningsmannskaper ikke kommer til raskt nok, sier han. Brøske er også leder i Interesseforeningen for Transporthistoria i Surnadalsregionen, som hadde lagt inn øvelsen som en del av programmet under transporttreffet denne dagen. Rundt 60 transportinteresserte deltok i treffet og fikk med seg øvelsen.