LMG Marin er åpne på at deres kostandsberegninger på flytebruer er fra brofeste til brofeste det som det koster å bygge en flytebro inkludert brofestene. Så kommer tilførselsveger i tillegg.

- Vi regner på tofeltsveg, noe jeg tror Statens vegvesen også gjør, sier Geir Kjersem i LMG Marin.

Han sikter til Vegvesenets tall for flytebro over Todalsfjorden helt opp i 5,8 milliarder kroner. Vegvesenet sier de bruker kjente tall. Det vil si Hordalandsbrua og Bersøysundbrua.

- Vi benytter en annen teknologi enn det som er benyttet på disse broene, derfor er våre kostandsberegninger lavere, sier Kjersem.

Men for å benytte LMG sin teknologi krever Statens vegvesen bruksrett til LMGs teknologi. LMG Marin sier nei fordi de ikke ønsker at teknologien fritt skal kunne overleveres til konkurrenter.

- Vi ønsker en dialog med Vegvesenet, sier Kjersem.

Samtidig stiller LMG seg uforstående til at bruseksjonen i Statens vegvesen kun utreder egne konsept, som på E39 og slik det later til å bli på fylkesveger.

LMG Marin viser til Hordaland fylkeskommune som sender Masfjordbrua ut på anbud etter funksjonskrav. Da er det åpent for alle å levere sine anbud og beregninger.

– Organiseringen av brobygginig i Norge er helt forskjellig fra det andre norske statlige bedrifter gjør. Det er det samme som om Oljedirektoratet skulle prosjektere alle plattformer i Nordsjøen, sier Geir Kjersem i LMG Marin.