Rådmannen i Sunndal har besluttet å sende ut en sladdet versjon av saksframlegget til ØP-møtet 8. september.

På det lukkede møtet behandlet politikerne saka om et lokalt firma som skal ha overfakturert kommunen for opptil 2,8 millioner kroner.

"Etter rådmannens vurdering er dette en svært alvorlig sak", heter det i saksframlegget.

"Kommunen har over lang tid hatt samarbeid med en leverandør som har misbrukt tilliten mellom kunde og leverandør i et avtaleforhold der leverandøren har ansvar for *** (sladdet) av leverte tjenester. Det har tatt lang tid og mye arbeid å få klarhet i hva feilen har bestått i. Bedriften har underveis kommet med uklare og til dels ukorrekte opplysninger. De ansvarlige burde innrømmet de faktiskef orhold straks feilen ble oppdaget".

Videre beklager rådmannen at det ikke tidligere har blitt oppdaget at bedriften ikke fulgte avtalte prosedyrer.

"Det har imidlertid ikke vært grunnlegg for å mistenke at fakturavedleggene ikke var i henhold til ***. De samlede årlige fakturerte beløp fra *** var innenfor pleie- og omsorgstjenestens årlige budsjett for ***, og budsjettet ble justert hvert år ut i fra en normal prisutvikling. På fakturaene i perioden, har det vært oppgitt *** og de har vært i tråd med avtalt pris. Bedriftens revisor har foretatt samme kontroll av fakturavedleggene som Sunndal kommune og har heller ikke funnet grunnlag for å be om underliggende ***.

Det understrekes videre at tjenesten har skjerpet inn sine rutiner for kontroll av mottatte faktura og vil legge opp til en tettere oppfølging av leverandørene og økt kontroll av leveransene i henhold til inngåtte avtaler.

Ville ikke anmelde

I sakframlegget går det fram at Synnøve Helland (Sp) var den som la fram forslag om at administrasjonen skulle anmelde forholdet til politiet. Forslaget ble enstemmig vedtatt.

Rådmannens innstilling gikk kun på at økonomi- og planutvalget skulle godkjenne forslaget til en avtale "mellom Sunndal kommune og *** om tilbakebetaling av ***".

"Rådmannen er fornøyd med at en har kommet fram til en avtale der bedriften langt på veg gjør opp for seg og tilbakebetaler for mye fakturert beløp i henhold til kommunens beregninger av feilfaktureringene", heter det. Rådmannen viser til vurderinger fra advokat Sverre Larhammer, og slutter seg til disse vurderingene.

Imidlertid mente politikerne at det eneste riktige var å anmelde forholdet.

I anmeldelsen, som er underskrevet av kommunens advokat Sverre Larhammer, heter det at kommunen ser det som mest korrekt at påtalemyndigheten foretar den rettslige vurderingen av forholdet.

"Man tillater seg imidlertid å peke på at objektivt sett synes det å foreligge overtredelse av straffelovens paragraf 270 om bedrageri. Subjektivt sett skal særlig pekes på at forholdet har foregått over en lang rekke år, at bedriften allerede i november 2014 ble klar over feil i faktagrunnlaget (...) og endelig at man den 28.05.2015 erkjenner at man ikke har hatt noe registrert grunnlag for fakturering av ***, men har fakturert dette på skjønn fra 2008, samtidig som man har fortsatt å sende ordinære fakturaer med ***."

Bakgrunnen

I saksframlegget kan en lese seg til hvordan uregelmessighetene ble oppdaget.

- Det var i forbindelse med en ny anbudskonkurranse for en ny avtaleperiode det ble oppdaget at det var en sterk økning i fakturert *** i perioden. Arbeidet med vurderingen av tilbudene ble for krevende, og Sunndal kommune engasjerte KS Advokatene for en ekstern vurdering av saka. Kort tid etter møtte daglig leder for *** opp på kontoret til leder for pleie- ogo msorgstjenesten og meldte fra om at de hadde en mistanke om at det hadde oppstått noen feil i faktureringen av *** og at de ville måtte bruke tid på å undersøke hva som var feil.

I en SMS tilbud daglig leder til leder av pleie- og omsorgstjenesten å betale tilbake 250.000 kroner for mye fakturert *** for 2014, og månedlige avdrag for evt. tidligere år. Tilbudet ble avvist, og det ble bedt om kontroll av fakturerte tjenester helt tilbake til 2009.

I et notat ble det presentert "et oppsett" på at bedriften hadde fakturert kommunen med 1.540.000 kroner for mye i perioden 2009-2014.

Anbudskonkurransen ble avlyst.

I et brev datert mai i år tilbyr *** å betale tilbake 1.000.000 kroner.

"*** har i perioden fram til 28.05.2015 kommet med forskjellige og til dels feilaktige forklaringer på hva som har vært feil og omfanget av dette. Først i møte den 25.05.2015 der Sunndal kommune var representert med rådmann og saksbehandler og bedriften med daglig leder, styreleder og bedriftens revisor, kom det fram at bedriften ikke hadde *** siden 2008 og at månedlige fakturaer etter dette var basert på anslag", heter det i saksframlegget.

Det anslås videre at bedriften kan ha fakturert Sunndal kommune med 2,6 - 2,8 millioner kroner for hele perioden.

"Det ble avholdt et møte mellom *** og Sunndal kommune 19. august, hvor en kom fram til en tilbakebetaling av for mye fakturert *** i perioden 2009-2014. Avtalt beløp som skal tilbakebetales er *** som et engangsbeløp".

Dokumentene vil også gjøres offentlig og bli publisert via kommunens postliste.