Arbeidet med ny Driva bru tar til om ett år. Ny bru skal etter planen stå ferdig høsten 2016. Og det blir buebru.

– Ja, avgjørelsen er tatt. Det er ei buebru som skal bygges over Driva, bekrefter Statens vegvesens byggeleder for prosjektet, Inge Tonny Nås.

Tekst.m.innrykk: Prosjektering pågår nå i disse dager. Anbudet blir mest sannsynlig utlyst i juni. Kontrakt tildeles en valgt entreprenør til høsten. Rett før jul vil en så smått begynne på det forberedende arbeidet på elvebredden, før selve arbeidet med å bygge brua tar til om ett års tid.

Dagens Driva bru har for lav bæreevne, og det ble besluttet at ny bru må bygges. Vegeier er fylket, men politikerne i Sunndal har blitt spurt til råds. Buebru, var signalet. En ønsket ei bru som kunne fungere som et landemerke, noe monumentalt, en konstruksjon som skulle bli lagt merke til. På samme måte som dagens bru.

Noe seinere kom det lokale næringslivet på banen og krevde at den nye brua må tillate transport med høgde på inntil 7,5 meter.

Det ble kostbart, fryktet politikerne. Og kommunestyret gjorde helomvending. I august 2012 ble buebrua forkastet, til fordel for ei stålbjelkebru. En rimeligere løsning, som også ville imøtekomme ønsket fra næringslivet.

Så kom det i fjor sommer fram at kostnadsforskjellen mellom ei buebru og ei stålbjelkebru blir mindre enn først antatt. Årsaka er først og fremst den tekniske løsningen på byggingen av bruene. Ei buebru vil kunne monteres på land og dras rett over elva hvor den kan brukes som midlertidig bru når arbeidet med å rive de gamle bruene pågår. Etter at de permanente landkarene er bygd, kan den så dras sidevegs opp fra de midlertidige landkarene til de permanente. Dette er ikke mulig med stålbjelkebrua, ettersom den må ha pæler ned i elva. Hadde denne løsningen blitt valgt ville en ha måttet bygge ei midlertidig bru, ei lysregulert ettspors kjørebru, som ville ha vært en flaskehals på strekninga i perioden mens de gamle bruene ble revet og ny bygget.

Totalkostnaden for ei ny buebru er beregnet til 92 millioner 2013-kroner, løsningen med stålbjelkebru er kostnadsregnet til 94 millioner.

Den nye brua vil få 7,5 meters fri høgde.

– Brua skal etter planen stå ferdig på seinsommeren 2016, forteller Nås.

– Det er et krevende og omfattende prosjekt. Det er en del utfordringer med den brukonstruksjonen en til slutt valgte å gå for, legger han til. Nås forteller at en liknende løsning ble valgt for Åsane Bru i Nord-Trøndelag. Erfaringer herfra vil komme til nytte i arbeidet på Sunndalsøra.

– Vi kommer til å ha tett oppfølging mot entreprenøren som blir valgt, understreker han.

Byggelederen legger til at han mener det er en god løsning som er valgt for brua som skal erstatte den gamle Driva bru.

– Ja, det er den beste løsningen, slik vi ser det. På alle vis.