Samferdselsdepartementet fastslo torsdag at Kristiansund og Nordmøre Havn må betale tilbake 17,6 millioner kroner i anløpsutgifter til skip som har benyttet seg av havna i perioden 2011-2015. Det betyr at havneselskapet ikke kan kreve inn anløpsavgift før beløpet er nullet ut.

Det var Hurtigruten som klaget på størrelsen på anløpsutgiftene. De mener selskapet alene er krevd for minst to millioner kroner for mye i anløpsavgift. Hurtigruten har også sagt at anløpsregnskapet - som er et sjølkostregnskap - er belastet med kostnader som ikke skal være der.

Mange havner er berørt

Det er revisjonsselskapet KPMG som har avdekket feil i anløpsavgiftsregnskapene. I ettertid har Hurtiruten krevd å få tilbakebetalt flere titalls millioner kroner fra i alt 29 norske havner. Revisjonsselskapets rapport avslører systematisk overfakturering i mange havnet, blant annet i Kristiansund, Molde, Ålesund og Harstad. Kristiansund og Nordmøre Havn er en av to havner som har fått full stans i innkreving av anløpsavgift.

- Omfattende feil

Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten uttaler til Dagbladet at det i konflikten med Kristiansund og Nordmøre Havn er avslørt omfattende feil i faktureringen. Det vises blant annet til at representasjon og reklamekjøp er blitt belastet anløpsavgiften som kreves av alle havnas brukere.

Interkommunalt selskap

Kristiansund og Nordmøre Havn IKS er et interkommunalt selskap som eies av kommunene Hitra, Hemne, Halsa, Gjemnes, Averøy, Aure, Tingvoll, Surnadal, Sunndal, Smøla og Kristiansund. Sunndalsordfører Ståle Refstie var styreleder for selskapet fram til for et par år siden da ordfører Roger Osen på Smøla tok over. Refstie sier til Driva at avgjørelsen i departementet kom overraskende på ham, og at han er skuffet. Han mener ellers at det er styreleder Roger Osen som bør uttale seg.

- Overraskende

- Avgjørelsen i Samferdselsdepartementet kom overraskende. Vi har et samlet havne-Norge i ryggen. Vi har også støtte fra KS Bedrift og Havnefogden. Vi mener sjøl vi har en sterk sak, sier Osen.

- Avgjørelsen i departemente kan ikke ankes. Hvilke konsekvenser vil det få for havneselskapet at det ikke kan kreves inn anløpsavgift før de 17,7 millionene er nullet ut?

- Avgjørelsen i departementet er et 14 siders dokument som etterlater seg en del uavklarte spørsmål. Vi må blant annet avklare hvilke kostnader etter 2015 og videre framover som kan være med i regnskapet.

- Har andre inntekter

Osen sier styret i havneselskapet skal møtes mandag for å finne ut hvordan selskapet skal drives videre.

– Havneselskapet har også andre inntekter. Dette er inntekter som ikke berøres av det som nå skjer. Vi skal finne ut av dette. Vi er ikke pessimister. Havneselskapet er et solid selskap som har flere bein å stå på - Vi har også noen millioner kroner på et fond, sier Osen.