Medievanene våre er i endring. Papiravisa er fortsatt grunnsteinen, men vi blir mer og mer digitale. Dagens mobiltelefoner har et stort bruksområde, og stadig flere holder seg oppdatert på nyheter gjennom nettaviser vi laster ned på mobilen. På driva.no er det mobil som øker mest, sjøl om også nettbrettet og PC-en er i flittig bruk til å til å oppdatere seg på nyheter.

Da Driva endret frekvens fra tre til to utgiverdager i fjor sommer fikk vi tilgang på plussartikler på driva.no. Disse var merket med Pluss. Nå har vi endret denne merkingen til +abonnent. Dette fordi plussbenevnelsen kunne gi inntrykk av at abonnentene får ekstra saker ut over det de får på papir eller at abonnenten måtte betale mer for å kunne lese disse artiklene digitalt. Slik er det ikke. Alle som abonnerer på Driva – og som oppretter digital tilgang, får tilgang på alle nettartikler i det øyeblikket de legges ut, både de åpne artiklene og artiklene merket med +abonnent. Kanskje den største fordelen med å være abonnent er at man har tilgang på e-avisa fra klokka 21 kvelden før papiravisa kommer ut. Der får alle abonnenter tilgang til hele avisa.

Vi åpner e-avisa så tidlig for at folk skal få mulighet til å lese avisa før det blir for seint på kveld. Mange positive tilbakemeldinger viser at dette er noe folk setter pris på og at det er en viktig del av totaltilbudet til deg som abonnent. Rundt halvparten av abonnentene våre har så langt logget seg på digitalt. Oppsida er stor for dem som ikke har gjort det. Har du problem, ring oss og du får hjelp.

Det vil fortsatt være slik at vi legger ut mange åpne saker på driva.no. Får vi eksempelvis melding om ei bilulykke er det en sak som skal legges ut åpen. Alle hendelsesnyheter skal det. Det skal også innsendte leserbrev, avisas leder, kommentarer og pressemeldinger. Det er egne nyhetssaker og reportasjer som skal forbeholdes abonnentene. Det samme gjelder næringslivssaker, politisk stoff og egne arkiver. Er du abonnent og har logget deg på digitalt har du også tilgang til Drivas rikholdige arkiv for flere år tilbake.

God kundekontakt er viktig. Framover skal vi gi ut nyhetsbrev mandag formiddag og fredag ettermiddag. I mandagsbrevet skal vi minne deg som leser på sakene som ligger ute på driva.no. Der finner du reportasjer og nyheter fra helga. Blant annet. En god del av diss reportasjene kommer til å bli forbeholdt abonnentene våre framover. I nyhetsbrevet på fredag får du en oppsummering av de  sakene som er mest lest i løpet av uka.

Du har kanskje lagt merke til at du i nyhetsbrevene som sendes ut har muligheten til å vinne billetter til Kleivakvelden under Vårsøghelga, eller til fotballkamper på Lerkendal eller på Aker Stadion. Andre arrangement er aktuelle framover sommeren. Som abonnent har du tilgang til å melde deg på i trekningen på driva.no. Klikk på Meny og velg Kundefordeler.

I disse dager er det 11 måneder siden Driva reduserte ukentlige utgivelser av papiravisa fra tre til to dager. Vi får fortsatt tilbakemeldinger fra abonnenter som sakner mandagsavisa, men har et klart inntrykk av at folk begynner å bli godt vant med det totaltilbudet vi nå har, der artiklene på driva.no merket +abonnent er en viktig del av det hele.

Sigmund Tjelle, redaktør