– Vi har full tillit til at vegvesenets vurderinger er riktige. Og vi ønsker sjølsagt ikke en løsning som vil gi falsk trygghet for ungene våre. Men vi er skuffet, og forventer nå at kommunen har en «plan B», sier Laila Sødahl i aksjonsgruppa for sikring av Sandbrekka-krysset i Sunndal.

Farlig kryss

Politikerne i Sunndal har lovet at det trafikkfarlige krysset på riksveg 70 i Sunndal skal sikres, både med strakstiltak og med mer omfattende tiltak.

Det er mange barn og unge som opptil flere ganger daglig krysser den tett trafikkerte riksvegen på veg til og fra skole og fritidsaktiviteter. Det er 50-sone på stedet, men ofte er farten høyere. Det skjer ofte nestenulykker på stedet. I fjor høst ble en ni år gammel gutt påkjørt da han krysset vegen – til alt hell gikk det godt med gutten, men sykkelen hans ble helt ødelagt i sammenstøtet.

I desember gledet aksjonsgruppa seg over at politikerne tok tak i saka i forbindelse med budsjettbehandlingen. Som strakstiltak ble grunnskoletjenestens budsjett styrket med 100.000 kroner. Pengene ble øremerket trafikksikringstiltak på stedet – ledetjeneste eller skolepatrulje for skolebarn. Grunnskoletjenesten fikk i oppdrag å organisere tiltaket. Videre ble det vedtatt at krysningen skal sikres med såkalte SeeMe-sensorer og lys ved gangfeltet, dette i samarbeid med Statens vegvesen.

Men nå vender Vegvesenet tommelen ned for SeeMe-sensorer.

– Ikke effekt

SeeMe-sensorer fungerer på den måten at det enten ved automatisk deteksjon eller ved å trykke på en knapp aktiveres et blinkende «varsellys» oppe på gangfeltskiltet ved krysningen. Hensikten er å gjøre bilister oppmerksomme på at det er mjuke trafikanter i vegen. Men Vegvesenet viser til en studie hvor det blant annet går fram at driftsproblemer ved signalene fører til at det vises falsk detektering eller mangel på detektering av mjuke trafikanter. Det viser seg også at tiltaket kan være distraherende og forvirrende på noen trafikanter. Noen sjåfører stoler også på oppmerksomhetssignalet i stedet for å «søke aktivt» etter kryssende fotgjengere.

Dermed kan resultatet bli at mjuke trafikanter føler seg tryggere – uten at de faktisk er det.

– Vegdirektoratets helhetlige vurdering av oppmerksomhetssignal brukt ved gangfelt, er at tiltaket ikke har tilstrekkelig ønsket effekt på trafikksikkerheten for fotgjengere, skriver Vegvesenet i svaret til Sunndal kommune etter søknaden om montering av SeeMe-gangfelt. Vegvesenet avslår på bakgrunn av dette søknaden fra kommunen. Videre råder Vegvesenet kommunen til heller å flytte gangfeltet nærmere sentrum, og kombinere dette med intensivbelysning ved krysningen.

– Det mener vi vil være et godt tiltak som vil bedre trafikksikkerheten i området, som det bør jobbes videre med», skriver vegvesenets Lisbeth Smørholm, seksjonsleder i plan- og trafikkseksjonen.

Flytter gangfeltet

Plansjef Gunnar Olav Furu sier til Driva at det nå arbeides med løsninger for krysningen. Det skal legges fram en sak for politisk behandling i begynnelsen av mars.

– Det vi ser for oss, er at fotgjengerfeltet på toppen av Sandbrekka flyttes litt i retning sentrum, slik at det blir liggende midt oppå flata mellom de to bakkene, forklarer Furu. Dette vil bidra til å gjøre mjuke trafikanter lettere å få øye på.

– Vi ser samtidig for oss at vi må stenge Erik Hauges Allé, og sette opp et trafikkgjerde som leder fotgjengere og syklister bort til det nye fotgjengerfeltet. Jeg tror vi skal få til en god løsning, og vi drøfter nå dette med Vegvesenet.

Furu sier at intensivbelysning av fotgjengerfeltet vil være en del av løsningen som blir presentert for politikerne i begynnelsen av mars.

Finansieringen av tiltaket vil komme til politisk behandling seinere. Det vil ha en kostnad på rundt 750.000 kroner, anslår Furu. Ettersom det er et riksvegprosjekt, er det i utgangspunktet Vegvesenet som skal ta kostnaden.

Furu er klar over at aksjonsgruppa på sikt ønsker en planfri kryssing av riksvegen.

– Det er nok den beste løsningen, men det er nok dessverre noe som ligger langt fram i tid. Den vil også være krevende økonomisk, vi snakker om flere titalls millioner. I mellomtida må vi ha en annen løsning.

Tiltaket med ledetjeneste eller skolepatrulje skal ifølge aksjonsgruppa ikke ha kommet i gang ennå.