Statens vegvesen la nylig fram prisanslag på krysningsalternativ over Todalsfjorden. Hengebru over Svinvika koster som før 2,4 milliarder, mens flytebru samme sted koster 2,8 milliarder kroner. Mer enn alle hadde antatt.

Ei bru over Muruneset koster dobbelt så mye å bygge. Dette skuffer ordfører Lilly Gunn Nyheim (Ap) i Surnadal. Hun hadde håpet på en bruløsning der.

– Men nå skal fylkesadministrasjonen og rådmennene i Surnadal, Sunndal og Tingvoll kvalitetssikre Statens vegvesens tall og lande på et alternativ fylkeskommunen skal ta stilling til før sommeren neste år, sier Nyheim.

Så må en spørre seg hvor mange ganger Statens vegvesen skal regne på tallene sine før de stemmer overens med virkeligheten. Etaten har allerede brukt lengre tid enn beregnet på å få fram tallene de presenterte for styret i Trollheimstunnelen den 15. desember. En må undre over samfunnskostnaden ved å regne over de samme tallene utallige ganger og likevel ha en feilmargin på pluss minus 40 prosent. Her er vel også noen skuffet over at LMG Marin sine anslag på flytebu på rundt 1,6 milliarder kroner er så langt unna Statens vegvesen sine tall.

– Anslagene er basert på kjente meterpriser og inkluderer alle kostnader, herunder tilførselsveger. For bruløsningene er det tatt utgangspunkt i kjent teknologi, sier planprosjektleder Rolf Hamre til Tidens Krav.

Ordfører Ståle Refstie (AP) i Sunndal mener de to alternativene som peker seg ut som de mest interessante nå er hengebru og flytebru over Svinvika. På Surnadalssida kommer det i konflikt med arboretet, men det er til å leve med for politikere i Surnadal.

– En akse der vegen går gjennom Ålvundfjorden vil bety en opprustning av RV 70 og FV 65, en viktig transportstrekning på aksen Molde-Trondheim, sier Refstie.

Om kryssingen skjer via Muruneset er også til å leve med for Sunndal. Hovedsaka er å få tilknytningen i Ålvundfjord, enten langs dagens veg eller en ny veg. Bruprosjektet passer tidsmessig med rulleringen av arealplanen for Ålvundfjord.

– Så må kommunene bli enige om hvilket alternativ vi skal velge, og presentere det for fylkeskommunen som så skal gjøre sitt valg, sier Refstie.

Parallelt med fylkesvegskryssinga over Todalsfjorden jobber Staten med kryssing over Halsafjorden. Stemmer i Surnadal taler ennå om å slå de to prosjektene sammen og krysse Trongfjorden, uten å ha utbredt støtte for forslaget i noen av leirene.

– Det ene er fylkesvegprosjekt, det andre er statlig. Jeg tror begge fjordkryssingene blir bygd. I fylket er Todalsfjordprosjektet prioritert på andreplass, sier Refstie.