Mazda er fortsatt små i Norge, men de gjør det til gjengjeld uforskammet godt – forholdene tatt i betraktning. Derfor kan de smile hele veien fram til kunden. Og gjør det. Bare se nye Mazda3 i trynet, og du blir møtt med bilindustriens største glis!

Tøff å se på

Mazda3, bilen som står for en tredel av Mazdas verdenssalg, kommer i ny utgave, men først utpå våren. Ny, sier man hos Mazda, men Mazda benytter samme knepet som VW med Golf, Peugeot med 308 og Renault med Megane; de pusser så mye på eksisterende bil at de kan kalle oppfølgeren ny. Mazda3 kjører virkelig bra, den støyer lite, er tøff i se på – og Mazda byggekvalitet behøver ikke dokumenteres på nytt. Samtidig lukter det litt premium av Mazda3, uten at bilen i sum når opp i det ypperste selskapet der BMWs 1-serie og Audi A3 troner. Var det noen som sa champagne og kaviar til øl og pølsepriser?

Råsterk versjon

Også Mazda3 kommer med et godt utvalg dieselmotorer: 1,6 liter/109 hk/110 gram CO2 fra PSA Peugeot Citroën (brukes naturligvis i Peugeot, Citroën foruten av Ford og Volvo) og Mazdas egen 2,2 liter (150 og 185 hk). Sistnevnte er en av verdens aller kraftigste diesel-kompakt – og matcher greit Audis 170 hk.

Pris rundt 200.000

Prisen på Mazda3 vet ingen bortsett fra at den blir dyrere enn dagens versjon. Stygg utvikling på euro og japanske yen i forhold til norske kroner gjør ikke prisbildet mer delikat for de få som trosser sparerådene og fortsatt holder hjulene i gang. Men en startpris særlig over 200.000 kroner tåler ikke Mazda3.

Mer sikkerhet

La oss heller ikke glemme at Mazda nå kan tilby blindsonevarsling både på Mazda6 og Mazda3. Systemet er enklere enn det kamerabaserte Volvo har benyttet seg av i noen år. Men Mazda prioriterer ikke sikkerhet like høyt som Volvo, og har derfor ikke tatt blindsonevarsling inn i standardpakken. For ordens skyld: Det er snart 30 år siden Norge var det største Mazda-landet i Europa og det mest kjøpte bilmerket i Norge. Volumrollen har Russland for lengst overtatt!