KLIKK.NO/MOTOR/BÅT: Antarès 13.80 med sine vel 45 fot er selve flaggskipet franske Bénéteaus Antarès-flåte, men hun er på ingen måte en nykommer. Modellen har nå fått noen år i markedet, og den har fått utviklet seg og tilpasset seg i en retning nordiske brukere kan like. Her til lands har den med årene ikke uventet fått en voksende fangruppe, hvor den nå ser ut til å trives like godt på Vestlandet som på Øst- og Sørlandet. Verftet mener den skal passe til alt fra fiske til cruising og transport. Vi har ikke testet den påstanden fullt ut, men det er mange fine takter i den nyeste versjonen.

Sprek

Vi kan uten særlig tvil slå fast det er i sjøen Bénéteau Antarès 13.80 oppfører seg best. Det går raskt i den retningen vi forventer at en båt på 45 fot og vel 12 tonn skal. Det er i grunnen mye som kan minne om et lite skip her, og det er derfor overraskende å merke hvor livlig den lystrer motorkommandoene. Skyvet merkes umiddelbart, og det er med på å gjøre båten manøvrerbar om litt sjø står på menyen. Kjøpe brukt i stedet for nytt? Sjekk vår guide til det gode bruktbåtkjøpet Med litt finjustering på trimmen legger V-bunnskroget seg også lett i en fin halvplan, selv om dette er en solid halvplaner med to strake akslinger. Den hydrauliske styringen er lett nok å håndtere, men den gir utslag som er i minste laget. I en høsttung Oslofjord fikk vi også smake litt på sjøegenskapene til båten. I den til dels gode vinden var det illustrerende nok svært lite sjødrev på rutene selv på fullt kjør i sidevind, og den klassiske varm-kniv-i-smør-følelsen lå ikke langt unna i motvinden. Årsaken er et behagelig skarpt forskip. Les hele testen av Bénéteau Antarès 13.80 på Klikk.no/motor/båt Les også vår test av Nordic Oceancraft 38 Les også: Bobåten Beneteau Antares 12 Fly Cruising

Konklusjon

For den med sans for klassiske cabincruisere med velprøvde nordiske løsninger, er Antarès 13.80 definitivt noe som bør vurderes. Den byr på havgående egenskaper, den kjennes ekstremt trygg og stabil og kvalitetsinntrykket er godt. Det hjelper også på inntrykket at dette er en relativt rimelig modell om vi tar en litt urettferdig sammenligning med for eksempel Azimut 43 til rundt 5, 5 millioner eller Grand Banks East Bay 45 til rundt 8 millioner. Brukbart rigget vil Antarès 13.80 vipper rundt 4,5 millioner per i dag. I dette perspektivet kan vi uten å nøle si at du får svært mye båt for pengene i Antarès 13.80. Her finner du flere båttester