Et sylindervolum på knapt 1,75 liter (derav navnet) var kanskje puslete for få år siden, men nå henter Alfa Romeo ut 200 hestekrefter fra den lille turbomotoren. Dette er en bil som virkelig understreker den utviklingen bensinmotorene har vært igjennom de siste årene. Med et dreiemoment på 320 Nm tilgjengelig før du når 2000 omdreininger, trekker den omtrent som en moderne dieselbil, men nyter samtidig bensinmotorens kraftoverskudd på høye turtall. Her er det ikke snakk om å miste pusten når turtallsnåla passerer 4500. Tvert imot, det er da moroa virkelig starter. Mindre motor betyr også mindre vekt, noe som gjør 1750 TBi til en artig partner på svingete landeveier, selv om den ikke er helt i lettvektsklassen med sine 1480 kilo. Både i design og oppsett – særlig med utstyrspakken Ti – er dette en bil som appellerer til folk som liker å kjøre bil, samtidig som den gjør jobben som praktisk stasjonsvogn.

Importøren har sagt opp

Alfa Romeo er bilmerket entusiastene elsker, men få kjøper her i landet. Bare 46 nye eksemplarer er sluppet ut på norske landeveier så langt i år (per 31. august), ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Beskjedent volum og lite lønnsomhet er årsaken til at Auto Import NOR AS nå gir opp bilmerket, og overlater etter all sannsynlighet importen til RSA, som allerede har Fiat i porteføljen. Dette skjer samtidig som Alfa Romeo har flere spennende modeller og modellutviklinger på gang. Men forhandlerne sliter med å få tak i biler. Det er selskapet Autovia som nå har importert landets første Alfa Romeo 159 1750 TBi. – Vi har havnet i et "importørvakuum". Vi kan ikke bestille nye biler, og har ingen informasjon om priser og spesifikasjoner å forholde oss til. Derfor er vi nødt til å ta grep på egen hånd, sier partner Are Lorentz i Autovia, forhandler av Alfa Romeo og Fiat i Sandvika. Alfa Romeos norske importør har sagt opp, men en ny er på gang. I mellomtiden verker forhandlerne etter å få nyheter som 1750 TBi ut til potensielle kunder.

– Kan løfte merket

Administrerende direktør Frank Dunvold i RSA bekrefter at de er så godt som klare til å ta over importen av det legendariske italienske bilmerket fra nyttår. – Vi har satset tungt på Fiat i Norge, og fått gode tilbakemeldinger fra fabrikken. De har sett at vi har satset, og derfor er det bare naturlig at vi starter med Alfa Romeo, sier Dunvold til Bilnytt.no. Han ser for seg at man bygger opp en ny kjede som skal dyrke Alfa Romeo. Are Lorentz i Autovia tror importørskiftet kan virke positivt. – Vi er blitt kjent med RSA gjennom Fiat. Personlig tror jeg de har det som skal til for å løfte Alfa Romeo i Norge, sier Lorentz.

Bilen i tall:

Alfa Romeo 159 1750 TBi * Pris (som prøvekjørt): Ca. 580.000 kroner * Motor: 200 hk/147 kw (1,75 liters turbo) * Forbruk (blandet): 0,83 l/min * CO2-utslipp: 194g/km * Kollisjonsputer: 7 * Toppfart: 233 km/t * 0-100 km/t: 7,9 sek * L/B/H: 4,66/1,83/1,42 * Bagasjerom: 445 liter * EuroNCAP: 5 stjerner