Mercedes-importør Bertel O. Steen benyttet seg av Operaen da nye E-klasse skulle introduseres for første gang på norsk jord. Til fanfarer og fyrverkeri, mens harpeklangen fortsatt satt i veggene, gled bilen fram mot scenekanten. Og ut av røyken tryllet folkene fra Bertel O. Steen den nye E-klassen, bilen som Mercedes-organisasjonen håper får folk til å glemme finanskrisen for en stakket stund. Kun det beste er godt nok for den norske Mercedes-Benz-importøren. Personbildirektør Johnny Danielsen var ikke snauere enn at han fra Operaens scenekant minnet om Gottlieb Daimlers slagord: Das beste – oder nichts.

200 CDI kommer senere

Betydelig lavere utslipp av CO2 gjør at finansministeren betaler deler av regningen når så langt rimeligste utgave går ned 22.000 kroner i pris. Dette er prisene: E220 CDI – 170 hk – 599.900,- E250 CDI – 204 hk – 628.900,- E350 CDI – 231 hk – 755.500,- E250 CGI – 204 hk – 636.100,- E350 CGI – 292 hk – 908.900,- E500 – 388 hk – 1.344.800,- Du lurer kanskje på hvor 200 CDI tok veien, men den kommer først etter sommerferien og er derfor ikke prisfastsatt. Det er heller ikke prisene på E350 BlueTEC, E350 4-Matic, E200 CGI, E350 4-Matic, E500 4-Matic og E63 AMG.

Mer sikkerhet

Ellers er naturligvis ny E-klasse proppet med sikkerhets- og komfortutstyr, hvor naturligvis det mest avanserte på begge områder står på ekstrautstyrslisten. Sensorer som utløser vekking av førere som er i ferd med å sovne bak rattet, samt aktivt panser som løfter seg hvis myke trafikanter påkjøres og ni kollisjonsputer, står på standardlisten. Naturligvis kan bilen utstyres med luftfjæring. Høyere nivå av sikkerhet har medført at E-klasse er blitt noen kilo tyngre enn forgjengeren.

Store ord

Hvem er så kundene til Mercedes nye E-klasse? – Vi er ute etter de som vi ha det beste, og kun det. Vår visjon er å etterstrebe å bygge den beste bilen både teknisk og imagemessig, fortsatte Danielsen, og la til: – Det er følelsen når du sitter i bilen som er ubetalelig! For selv om Opera-hovedsponsor Bertel O. Steens norske E-klasselansering i landets nye storstue hadde noe pompøst over seg, bleknet den likevel i forhold til produsentens verdensmånelanding i forkant av årets bilmesse i Detroit.

Drosje-Merca

Likevel: Mercedes E-klasse er kanskje den mest folkelige bilen i Norge. Et stort flertall av nordmenn kommer i løpet av bilens levetid til å stifte bekjentskap med den – fra baksetet i varianter med taxiskilt på taket. E-klassen er opp gjennom årene den klart mest foretrukne taxi her i landet. Men Danielsen og hans folk har virkelig gjort en god jobb i forhold til å kangle seg fram til god startpris på den nye E-klassen: 499.900 kroner for 220 CDI med 170 hk motor og bra pakket med utstyr.

Hybrid kommer

Mercedes-direktør Danielsen antar at halvparten av E-kundene kommer til å velge stasjonsvogna når den kommer i handelen nærmere jul. Andelen diesel kontra bensin anslås til 90/10. E-klassen kommer etter hvert som hybridmodell, men tidspunktet for lansering er ikke fastlagt. Det er tyske Continental som har utviklet hybridløsningen for Mercedes.