Det var et lite stykke sjøfartsdrama som utspant seg utenfor kysten av Zakynthos en uværsaften høsten 1980. Det 163 fot lange fraktskipet "Panagiotis" ble forfulgt av den greske marinen som hadde fattet mistanke om at skipet ble brukt til smugling av blant annet sigaretter og brennevin. "Panagiotis" fikk imidlertid motorhavari i uværet og ble til slutt skylt opp på stranden i den utilgjengelige lagunen som i dag kalles Navagio Bay - Skipsvrakbukta.

"Smugglers Wreck"

I nærmere 25 år nå har "Smugglers Wreck" vært hovedattraksjonen på Zakynthos. Det er lite annet enn en rustholk i dag, men den fantastiske beliggenheten og forhistorien får folk til å strømme til vraket. - Det er en litt rar attraksjon, men definitivt verdt å oppsøke, sier Chris Hill fra England - Vraket ligger så perfekt at man skulle tro det var arrangert, sier Hill som er på reise sammen med kone og to tenåringssønner. - Vi elsker Hellas og favorittene våre er Rhodos, Kreta og Santorini. Vi kan imidlertid anbefale Zakynthos, sier the Hills.

Kun med båt

Navagio Bay er omgitt av høye, strupbratte fjellsider. For alle som ikke besitter ekstreme klatreferdigheter er lagunen derfor kun tilgjengelig med båt. Vraket kan også beskues fra et utkikkspunkt ovenfor lagunen. - Ikke bli med på en av heldagsturene med båt rundt øya. Særlig ikke dersom du er "dagen derpå" som oss, sier engelske Francesca Hoyland. - Å se vraket på nært hold er kult, men på vår tur var det så store dønninger at båten ikke torde å legge til. Kjempenedtur. Det er jo vraket som er selve attraksjonen. Alt annet på turen var kjedelig, sier Francesca.

Innstilt ved bølger

Korteste vei til vraket er fra Porto Vromi - en minimal havn som består av lite annet enn en kiosk, et toalett og en brygge. Fra Porto Vromi tar det cirka 45 minutter å nå Navagio Bay. Turene innstilles dersom det er for mye bølger eller for mye strøm. Første gang vi møtte opp i Porto Vromi, måtte vi gjøre vendereis med uforrettet ærend. Forklaring: - Too much waves, sa kapteinen. Dagen etter lykkes vi imidlertid med å få en tur til Navagio Bay. På vei tilbake fra lagunen svinger kapteinen sin 40 fot store kabincruiseren innom noen av naturformasjonene og hulene som finnes på strekningen.

Høydepunkter

Det er ikke flust med attraksjoner på Zakynthos foruten lagunen med smuglervraket. Dette kan være verdt å få med seg: De blå grottene: Grotter med krystallklart vann som finnes helt nord på øya. Det tar ikke mer enn en knapp time å ta seg dit med småbåt fra St. Nickolas Port. Herfra kan man også ta båt til Kefalonia med sine dryppsteinsgrotter og underjordiske innsjøer.

Havskilpadder

Caretta-Caretta: Utrydningstruede havskilpadder som kan bli over en meter lange finnes på Zakynthos, særlig ved området rundt Laganas og National Marine Park of Zakynthos. Noen av de fineste strendene, som Dafni og Gerakas, er områder for Caretta-Caretta-skilpadden og disse må derfor forlates før solnedgang. Enkelte andre restriksjoner finnes også av hensyn til skilpaddene.

Strandliv

Strendene: Litt av hvert å velge i. B>Caretta Caretta: Gerakas-stranden regnes som den flotteste. Fin er også Laganas-stranden. Laganas er imidlertid Zakynthos' partysted uten sidestykke og det setter sitt preg på stranden. Her finner du flere attraksjoner

Party

Bo: Reiser man til Zakynthos er Argassi, Kalamaki, Tsilivi og Laganas - samt Zakynthos By - de mest nærliggende stedene å bo. Særlig dersom man reiser charter. De fleste stedene er presumptivt rolige, unnatt Laganas som er et slags Ayia Napa. Laganas er kort sagt en stor partygate der stedene slåss om å lokke deg inn med gratis shots. - Det er billig å bo i Laganas, men ikke reis dit dersom du ønsker ro og fred, advarer Francesca Hoyland. - Vil du imidlertid feste døgnet rundt med "binge drinking" landsmenn av meg, så er Laganas stedet, sier Francesca

Reise rundt

Leie bil: Ønsker du reise rundt på egen hånd, har de fleste småstedene utleiefirmaer for biler, mopeder, motorsykler og ATV-er. Spør imidlertid etter forsikringsordningene til det enkelte firmaet, og vær klar over at du risikerer å sitte igjen med hele regningen dersom noe skulle skje med kjøretøyet.