Norske bilkjøpere handler stadig sikrere biler, viser den årlige undersøkelsen til Statens vegvesen. Hele 97 prosent av de mest kjøpte personbilene i fjor oppnådde fire etter fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstestprogram eller andre tilsvarende programmer. Dette dreier seg om 89 prosent av de 100 mest solgte modellene. Fem stjerner gis bare til de aller sikreste bilene i hver klasse, og biler med fire stjerner regnes også som sikre etter dagens norm. – Andelen med fem stjerner har økt fra tre prosent i 2001 til 64 prosent i 2008, sier Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen.

Overvekt med ESP

For 11 prosent av de mest solgte bilene foreligger ingen testresultater. EuroNCAP har ingen plikt til å teste alle biler, men velger modeller ut fra salgsvolum i Europa. Bilsalget i Europa avviker litt fra salget i Norge. I forhold til antiskrensprogram (ESP) hadde 96 prosent av de 100 mest solgte bilmodellene dette tilgjengelig, noe som er ni prosent flere enn året før. I 84 av bilmodellene var ESP standardutstyr på alle modellvarianter.

Påbud med antiskrens

Nå har EU også satt fart på sitt arbeid med å påby antiskrensutstyr som standard for nye personbiler og nyttekjøretøy. ESP blir standard på alle nye personbiler fra november 2011, og for alle nye kjøretøy fra november 2014. Tilsvarende påbud er allerede vedtatt i USA. – Antiskrenssystem reduserer ulykkesrisikoen med cirka 20 prosent på alle typer veiunderlag. På våte eller snø- og isdekte veier reduseres risikoen med rundt 50 prosent, sier Amundsen. Statens vegvesen har i mange år hatt klare anbefalinger til bilkjøpene om å velge kjøretøy med antiskrenssystem og med minimum fire EuroNCAP-stjerner.