Sett i lys av finanskrise og miljøkrise kunne ikke Ford lansert Focus RS på et verre tidspunkt. Hvem vil vise seg i et knallgrønt fartsmonster med høyt CO2-utslipp og konstant overvåkning på UPs radar? Og endatil betale 713.000 kroner for et kjøretøy naboen knapt vil applaudere fordi vedkommende vekkes av snerret fra eksosanlegget? Merkevarebygging, og kun det, sier informasjonssjef Anne Sønsteby i Ford. Vel, husk også i det minste at de antydningsvis 10 til 20 som kommer til å kjøpe Ford Focus RS i Norge i år havner høyt opp på listen over gode skattebetalere: 528.394 kroner av bilens pris går rett inn i statskassa før skiltene skrus på.

Raskeste noensinne

Men etter å ha svelget prisen og den grønne signalfargen er vi i det minste klare for å trykke på startknappen. Vi trykker - og glemmer for resten av dagen alt som har med sosial aksept og rasjonalitet: Focus RS appellerer først og fremst til følelsene, til det å mestre ytelsene og tøyle begjæret. Dette er Ford raskeste bil på svingete veier noensinne, og det sier ikke så lite for en bilprodusent med klippekort på premier i rallysammenheng. Med toppfart på 263 km/t kjører den eksempelvis ikke fra Ford GT på rette strekninger, men tar til gjengjeld grusom hevn i svingene. Begrepet om «bare å stå på» fikk plutselig nytt innhold i møte med svingete alpeveier syd i Frankrike. Denne bilen limer seg til asfalten i en grad som gjør en eventuell avkjøring til en overlagt handling.

Villdyret våkner

Er man uvitende om bilens ressurser, vil en ikke umiddelbart registrere hva som skjuler seg under panseret. I vanlig kjøring oppfører RS seg helt normalt. Ingen rykk, ikke mye lyd. 2,5 literen, med opprinnelse hos Volvo i Göteborg lar deg uanstrengt kjøre helt ned til 40 km/t og 800 motoromdreininger på sjette gir. Du gir bare litt gass, og bilen akselererer uten å protestere. Det er først med hardt trykk på gasspedalen at villdyret våkner, med et snerr, og telefonstolpene plutselig står som stakittgjerde utenfor. Snerret som får UP til å peile deg inn på radaren, og som allerede etter dine syv sekunders heftige drag kvitterer med ubetinget fengsel. Som du sikkert forstår kjører du ikke sikrere enn i en Focus RS. Men det forutsetter at du ikke legger moms på fartsgrensene.

Uten momentstyring

Så til det litt mer faktabaserte hvor Ford opplyser at de planlegger å bygge 8000 RS i løpet av bilens levetid. I bunnen for RS ligger naturligvis Focus ST og dens 2,5 liter kraftige femsylindrede Volvo-motor på 225 hk. Bilen har ikke firehjulsdrift eller sekvensiell girkasse, og skal heller ikke produseres med det. Til gjengjeld har Ford bygd om forstillingen for å bedre stabiliteten og veigrepet, og bilens momentkurve (maks 440 Nm) ser helt flat ut fra 2300 til 4500 o/min, ikke minst takket være ny turbo. For å unngå momentstyring ved hard akselerasjon har Ford utviklet et nytt forhjulsoppheng, kalt RevoKnuckle, og ny differensial. Ford har flyttet fjærbenet på forhjulsakslingen, noe som gir langt bedre veigrep og stabilitet. Ulempen er at svingradiusen blir dårligere, men skitt au. ESP-systemet er modifisert eksklusivt for RS, og tillater en mildt sagt sporty kjørestil før det griper inn.

Funksjonell racer

Foruten knallgrønn signalfarge, leveres bilen i hvit og blå. Focus RS står i standardutrustning på 19 tommer store hjul og leveres kun med tredørs karosseri. Det store plusset med RS etter at du har lagt på 220.000 kroner i forhold til Focus ST ligger i at bilen faktisk er like rommelig og funksjonell som en vanlig Focus. Bakseteplassen er den samme og bagasjerommet like stort (385 liter). Baksetet legges ned for å utvide plassen og ikke er bilen vanskelig å komme inn eller ut av. Ford feirer snart 30 år med RS ved at Escort RS 1600 rullet ut på veiene i 1970. Konkurrenter - om de finnes: BMW 135 Audi S3 Subaru WRX STi Mitsubishi Evo X