BMW hopper ikke bare bukk over finanskrisen, men også miljøkrisen, og gjør som Audi: De lanserer politisk ukorrekte modeller mens myndighetene – både i Europa og USA – skriker etter mer miljøvennlige biler. Vi er langt fra sikre på om BMW hadde startet utviklingen av denne modellen (eller X6) om de hadde visst hvordan verden kom til å se ut tre år fram i tid. Eller kanskje de har sett noe resten av bilindustrien ikke fikk med seg da ulvetidene satte inn?

Rappet fra Skoda

5-serie Gran Turismo passer ikke for pingler med slank lommebok og en grønn sjel. Den følger opp X6, men opptrer litt snillere mot naturen med utslipp på 173 gram CO2/km fra den minste motoren ved lanseringen. Denne yter 245 diesel-hk (530d GT). De andre to drikker bensin og yter henholdsvis 306 hk (535i GT) og 406 hk (550i GT). Alle modellene leveres standard med åtte trinns automatgirkasse. Gran Turismo med sterkt skrådd hekk går uten tvil inn i kombikupeklassen. Bakluka – en idé rappet fra Skoda Superb – åpnes enten halvt til et tradisjonelt bagasjerom, eller helt til et stasjonsvognliknende lasterom.

Ingen småbil

BMWs nye 5-serie-variant er ingen småbil. Med en lengde på fem meter overgår den X6 med 12 cm, men den er lavere enn både X5 og X6. Naturligvis innbeholder bilen mange av de mest raffinerte teknikker bilindustrien så langt kjenner til, og velger kunden bort tre sitteplasser bak, kan BMW tilby to sitteplasser med like mye beinplass og komfort som i 7-serien. Bilen kommer i salg i oktober.