– Hensynet til miljøet var uten tvil det viktigste kriteriet ved årets valg, slår Rune Korsvoll i NAF-bladet Motor kontant fast. Han er eneste norske i den 59 medlemmer store juryen fra 23 europeiske land. – Polo setter standard for opplevd kvalitet og størrelse i småbilklassen. Med BlueMotion-utgavens forbruk på 0,33 liter/mil og utslipp på 87 gram CO2 per kjørte kilometer trekker Polo også opp forbruks- og utslippsstandard i klassen. Dette er rett og slet imponerende for en såpass stor bil med konvensjonell teknikk. I tillegg oppleves bilen både frisk og sportslig å kjøre. Også Toyota IQ er etter Korsvolls mening en imponerende bil og et ekte resultat av behovet for å krympe bilene. Men IQ når ikke helt opp fordi den blir slått av Polo på forbruk og CO-2-utslipp. – Hadde den matchet Polo i forbruk kunne resultatet blitt annerledes. Rune Korsvoll kjøper ikke kritikken mot at ingen av hybridbilene nådde til finalen. – Prius har vunnet før, og siste versjon av Prius er jo egentlig bare en forbedring av forrige modell. Hadde Prius nå kommer som plugg-inn hybrid ville den vært i tetsjiktet, og kanskje vunnet, tror Korsvoll. Når det gjelder hybride Honda Insight har den rett og slett for dårlige forbruksverdier. – Hybrid teknologi er ikke nok. Det er hva som kommer ut av eksosrøret som avgjør, konkluderer Rune Korsvoll.

ÅRETS BIL 2010:

Dette ble resultatet fra finalen om Årets Bil 2010: 1. VW Polo: 347 p 2. Toyota IQ: 337 p 3. Opel Astra: 221 p 4. Skoda Yeti: 158 p 5. Mercedes E-klasse: 155 p 6. Peugeot 3008: 144 p 7. Citroen C3 Picasso: 113 p Slik stemte Rune Korsvoll: 1. VW Polo: 10 p 2. Toyota IQ: 6 p 3. Opel Astra: 4 p 4. Peugeot 3008: 2 p 4. Citroen C3 Picasso: 2 p 6. Skoda Yeti: 1 p 7. Mercedes E-klasse: 0 p

Fakta om Årets Bil

* Car of the Year i Europa er en nonprofitt organisasjon og eies av frittstående bilblader. Selve juryen består av 59 ledende motorjournalister fra 23 europeiske land. De største bilproduserende landene har seks medlemmer hver, Sverige har tre. * Rune Korsvoll i NAF-bladet Motor er eneste norske medlem. Han arvet jobben etter NAFs tidligere tekniske sjef, Hans Gravdahl. Medlemskapet er utgangspunktet livslangt, men knyttet til stilling. * Årets Bil i Europa er kåret hvert år siden 1964. * Bilprodusentene melder på biler de ønsker å ha med, men de må oppfylle flere krav for å kunne delta. Ett av dem er at bilen skal være i salg flere land innen utgangen av året. * Å bli kåret til Årets Bil gir produsenten rett til å bruke dette i markedsføringen i ett år – inntil neste kåring.