Dette skriver Wikipedia om Jaguar: Et rovdyr som tilhører brølekattene, og er det største kattedyret på det amerikanske kontinentet. Omtalen passer også perfekt på den nye britiske katta (den hvor hjul erstatter beina): Stor, med lengde på 5,12 meter (5,25 meter i forlenget utgave), brølende med inntil 510 hk under panseret, lett og smidig på grunn av aluminiumskarosseri, rask ved å sprinte til 100 km/t på 4,9 sekunder – og velkjent i USA hvor mange har den som familiens huskatt.

Vekk fra klassiske linjer

Vel, de klassiske linjene fra tidligere XJ-modeller – den har jo sett omtrent likedan ut i 41 år – må nå vike for designsjef Ian Callums trang til å modernisere XJ . Derfor framstår ikke lenger XJ som en klassisk sedan, men mer som en kupé. Du kan få den med et digert glasstak hvis du ønsker masse lys inn i bilen. Men mye i den nye XJ stammer fra forgjengeren. For eksempel bygges karosseriet fortsatt i aluminium. Naturligvis tilbys det siste i elektronikk og komfort. Tross alt skal bilen konkurrere mot tyske storselgere som Mercedes' oppgraderte S-klasse, BMWs nesten nye 7-serie og en snart flunkende ny Audi A8. I USA blander også Lexus seg inn i kampen om de kundene som fortsatt kan bla opp fra godt og vel en halv million kroner for å være med i det gode bilselskap.

Over én mill i Norge

Ja, for i Storbritannia skal bilen koste fra 52.500 pund (550.000 kroner) med 275 hk dieselmotor. Regn med det dobbelte når bilen er påplusset norske avgifter, og ankommer til julebordsesongen. Da snakker vi om 1,1 million kroner, og det er der rimeligste Mercedes S-klasse befinner seg før "nødvendig" utstyr til prisen av en middels familiebil. Akk ja, Jaguar forblir fortsatt kjøretøyet for dem med god adresse og julekort fra bankforbindelsen.