Norge er i ferd med å få nok en elbilprodusent. Mot slutten av året vrir Miljøbil Grenland nøkkelen om i Tata Indica Vista, og ut fra produksjonslokalene på Herøya utenfor Porsgrunn kjører indisk/norske firesetere på sin vei mot de første eierne. Klare til å innta passende kollektivfelt og andre fristeder for elektriske biler.

250.000 kroner

Og prisen: 250.000 kroner, komplett inkludert 50 hk elmotor, litium-ion batteripakke, cirka 200 km rekkevidde, toppfart på 110 km/t og fem års garanti som også omfatter batteriene. Batteripakken består av 240 enkeltceller, koster snaut 100.000 kroner som reparasjonsdel og skal holde til minst 200.000 kilometer kjøring. Enkeltceller kan skiftes om noe skulle svikte. - En viktig fordel med elbiler ligger i deres lave driftskostnader. Vår Indica ruller rundt en mil for en krone, påpeker markedssjef Harald Meland.

3000 i året

- Vi tror det årlig går glatt å selge 3000 elektriske biler i Norge, sier administrerende direktør Bjørn Nenseth og lyser av optimisme der han står sammen med markedssjef Meland og betrakter deres eget vidunder på vårens gigantbilmesse i Genève. Knapt noen fikk med seg at et norsk bileventyr tok form på Tatas stand, rett foran øynene på resten av verden. Der de fleste bilprodusenter fortsatt befinner seg på vei til startgropa med sine elbiler, sirkler det ti år gamle selskapet på Herøya nå inn sine kunder. - Her gjelder å være tidlig ute, understreker Nenseth.

Norsk idé

- Ideen er faktisk helt norsk, fortsetter markedssjef Meland. - Etter å ha jobbet med franske elbiler i flere år, stod vi plutselig uten tilgang på nye biler. Da begynte vi å se oss om etter noen som kunne levere halvfabrikata i form av interessante biler som vi kunne ferdigstille som elbiler. - Via Hydro kom vi i kontakt med indiske Tata som var villige til å levere biler uten motor og tilhørende komponenter. For oss var det aldri aktuelt å produsere hele bilen. Det overlater vi til dem som kan det mye bedre enn oss! Batteriene derimot - litium-ion - skal Miljøbil Grenland bygge selv i en hightech-fabrikk basert på kanadiske patenter. Motoren kommer også fra Canada, og girkassen fra England der Tata for øvrig har sitt europeiske hovedkontor. Miljøbil Grenland har, som eneste i Norge, bygd opp kompetanse for produksjon av litium-ion batterier. - Valg av batteritype henger sammen med ytelser og rekkevidde. Nær 96 prosent av tilført energi lar seg tilbakeføre til drift med en virkningsgrad på hjulene på rundt 90 prosent, opplyser Nenseth. Til sammenlikning ligger virkningsgraden på en god dieselmotor rundt 40 prosent.

Fra 25 til 100

- Miljøbil Grenland har nå 25 ansatte, men dette må vi øke til 100 innen utgangen av året. I tillegg drar vi nytte av Tatas kompetanse i England, legger Nenseth til. I motsetning til Think som er en ren toseter, laster Tata Indica Vista fire voksne og bagasje som en vanlig småbil. Elbilvarianten bygges på en helt oppgradert 2009-modell, og er først og fremst å regne som bil nummer to i familien. Norgeslanseringen finner sted i Stavanger i mai. Tata, som i fjor kjøpte Jaguar og Land Rover fra Ford, eier nå 72 prosent av Miljøbil Grenland. Gründerne på Herøya har også sikret seg salgsrettighetene i Danmark, Sverige og Finland. Med unntak av momsfritaket, har Danmark også gode støtteordninger for elbiler.