Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) har i sin statsrådstid talt varmt for nullutslippskjøretøyene, og – fordi det er flest av dem – tatt grep som gjør det enklere å være eier av elektrisk drevet kjøretøy. Men noen kjøretøygrupper faller utenfor, så nå foreslår statsråden endringer hvor målet er å legge forholdene til rette for nye, miljøvennlige motorvogntyper. Kjøretøy som regelverket i dag ikke er særlig godt tilpasset. Samferdselsdepartementet foreslår blant annet å utvide betalingsfritaket på offentlige parkeringsplasser til å omfatte alle elektriske og hydrogendrevne motorvogner, ikke bare biler som går på elektrisitet.

Parkeringsskive

Gratisparkering betyr likevel ikke ubegrenset ståtid, og medfører krav om parkeringsskive. Overskrides parkeringstiden vanker gebyr som for alle andre, selv om selve parkeringen i utgangspunktet er gratis. I tillegg til utvidet gratisparkering, foreslås det å tillate parkering på tvers i oppmerket parkeringsfelt for små elektriske og hydrogendrevne motorvogner, så sant det er plass nok og man ikke parkerer til hinder for annen trafikk. – Dette vil kunne bidra til å gjøre det mer attraktivt å bruke denne typen kjøretøy, sier politisk rådgiver Anne Tingelstad Wøien (Sp).

Fleksibilitet.

Mange har trodd at det har vært fritt fram å parkere på tvers med kjøretøy under 2,5 meter i lengde, og gjerne praktisert slik parkering også om kjøretøyet var elektrisk drevet. Statsråd Navarsete har lenge ivret for å åpne for tverrparkering for elektriske kjøretøy. Nå har hun fått byråkratene med seg, og departementet mener at en åpning for dette, der hvor forholdene ellers tillater det, vil gi økt fleksibilitet i bruken av oppmerkede parkeringsplasser. Samtidig ønsker departementet opphør for parkeringen av firehjulsmopeder på plassers som egentlig er tiltenkt ordinære motorsykler og mopeder med to hjul. – Ønskes det tilrettelegging for parkering av tre- og firehjuls motorsykler, og mopeder med tre eller fire hjul, kan dette gjøres ved særskilt skilting. Et alternativ kan være at det i større grad enn i dag opprettes reserverte parkeringsplasser for korte motorvogner generelt, og da eventuelt noen som kun er begrenset til motorvogner av kjøretøygruppen "trehjuls motorsykkel", skriver departementet i høringsbrevet.