– Vår visjon er at ingen skal skades eller dø i en ny Volvo etter 2020. Nullvisjon er eneste tenkbare alternativet for Volvo, sier Jan Ivarsson, avsvarlig for sikkerhetsstrategier hos Volvo i Göteborg. – Som verdensledende innen bilsikkerhet kan vi ikke akseptere at mennesker dør eller skades bare for at de skal forflytte seg i bil. Det er ikke mer enn 10 år til 2020, men Volvos nye S60 skal altså være første modell på vei mot den dødsfrie bilen. Den gjenkjenner fotgjengere, og naturligvis andre biler, og bremser automatisk om føreren ikke bremser selv. I fart inntil 25 km/t stopper S60 helt, og om farten er høyere bremses den ned med rundt 25 km/t. Å få bremset ned farten fra 100 km/t til 75 km/t i en ulykkessituasjon kan være forskjellen mellom å dø eller kun bli lettere skadet. – To prosent av bruttonasjonalproduktet (BNP) i den vestlige verden går med til å dekke trafikkskader. 1,2 millioner mennesker dør på verdens veier hvert år, 40.000 av dem i EU, opplyser Jonas Ekmark, aktiv sikkerhetsleder hos Volvo.

Emosjonell appell

Hans kollega Jonas Tisell legger til at 93 prosent av alle ulykker skjer på grunn av uoppmerksomhet og at 16 prosent av de trafikkdrepte på svenske veier i fjor var fotgjengere. Dessuten skjer halvparten av alle ulykker med fotgjengere i fart under 25 km/t. – S60 skal bevege deg. Kunder i dette segmentet venter emosjonell appell, sporty design og dynamiske kjøreegenskaper. Denne bilen har alt dette, og den vil bidra til at du føler deg tryggere bak rattet, sier Volvos-sjef Steven Odell om S60.

Vises i mars

S60 erstatter modellen med samme navn fra år 2000. Den skal bygges ved Volvos anlegg i Ghent i Belgia, og over samme tekniske lest som firehjulstrekkeren XC60. Første publikumsvisning finner sted på Genéve-messen tidlig i mars, og salget starter på forsommeren. Det ventes at en stasjonsvogn av S60 lanseres mot slutten av 2010 eller tidlig i 2011.