Den nye Land Cruiser skal ha endre bedre fremkommelighet enn forgjengeren, takket være en ny ”Multi-terreng”-funksjon med terrengmonitor og fire kameraer, styrevinkel-display og Crawl Control. Disse systemene skal gi forbedret støtte til både erfarne og uerfarne sjåfører i vanskelige kjøresituasjoner. Ny Land Cruiser er tilgjengelig i to motoreralternativer: En 127 kW/173 hk 3.0 liter firesylindret turbodiesel på 205 kW/249 hk, eller en 4.0 liter Dual VVT-i V6 bensinmotor. CO2-utslippet er redusert med 12 prosent på begge motorene. Mest "miljøeffekt" er hentet ut av turbodieselen, med et teoretisk mulig forbruk på 0,81 pr mil og et CO2 utslipp på 214 g/km ved kombinert kjøring. Det uavhengige wishbone hjulopphenget foran og det bakre multi-link opphenget er utstyrt med en ny elektronisk styring (Kinetic Dynamic Suspension system - KDSS). Toppmodellen har også adaptive støtdempere (AVS) som motvirker krenging og har høydejusterbar luftfjæring bak.