Når VW nå pakker ut femte generasjon av småbilen Polo, handler det ikke først og fremst om å bli klassevinner på størrelse og innvendig plass. Polo skal være best på forbruk og utslipp, samt godt posisjonert når EUs skjerpede regelverk tar til å gjelde fra 2012. Dessuten handler det om historie. Rundt 1970 vaklet VW på grunn av utdaterte modeller og uklar strategi, mens utviklingsavdelingen hos Audi boblet over av spennende prosjekter. I 1973 lanserte Audi småbilen Audi 50. Og det var nettopp Audi 50 som to år senere endte opp som Polo, og ble en av VWs største bilsuksesser. 34 år senere er den solgt i mer enn elleve millioner eksemplarer. Også i Norge tronet Polo på småbiltoppen i noen tiår, inntil Toyota lanserte Yaris og overtok tetplassen. – Selger vi 1800 Polo neste år, håper vi å ta tilbake posisjonen som klasseleder, sier informasjonsdirektør Paul Hegna hos den norske importøren.

Hva slags bil snakker vi om?

Snaut fire meter lang kompaktbil med fem dører, som etter hvert kommer i flere varianter – også med tre dører. Sedanmodellen av tidligere Polo har normalt solgt dårlig, og vil neppe være aktuell for Norge når den settes i produksjon.

Hva gjør den spesiell?

På motorsiden skjer det nå spennende ting hos VW, og det er noen av disse motorene som gjør Polo interessant. For eksempel en nedskalert bensinmotor med kun 1,2 liters sylindervolum, men med en effekt på105 hk og direktesjaltet (DSG) girkasse. Ingen Polo med dieselmotor slipper heretter ut mer enn 109 gram CO2/km, og i sparevarianten BlueMotion tynes utslippet ned til 96 gram/km. Dette reduseres ytterligere til 87 gram neste år.

Hvordan er den å kjøre?

Polo kjører helt greit, men den er ikke like morsom og inspirerende å ratte som Ford Fiesta. Hvis prisen føles riktig, vil 90 hk diesel i BlueMotion-variant være vårt valg. Vi har også prøvekjørt den nye 1,2 liter/105 hk turboladede bensinmotoren med DSG-girkasse. I teorien bør dette være en drømmekombinasjon, men VW må jobbe videre med elektronikken for å få girkassen til å skifte mykere.

Hva er under panseret?

Hele syv bensinmotorer med effekt fra 60 til 170 hk. Sistnevnte (GTI) kommer først neste år. Da lanseres også den turboladede 1,2 liter/105 TSI med DSG-girkasse. Tre dieselmotorer (75, 90 og 105 hk) som alle slipper ut 109 gram CO2. 90 hk BlueMotion slipper kun ut 96 gram, mens en ekstrem sparevariant (87 gram) kommer neste år. Den vil med sine 75 hk være den klart mest sparsomme bilen i klassen, med gjennomsnittsforbruk på 0,33 liter per mil. Likevel er dette dårligere enn Audi A2 for snart ti år siden. A2 forbrukte 0,30 liter diesel, men Audi la ned produksjonen.

Hva er bilens svakheter?

Ikke like smart bakseteløsning som eksempelvis Honda Jazz og Toyota Yaris. Bilen har ellers det meste som skal til for å bli en storselger dersom den prises rett.

Hvem passer den for?

Absolutt alle med behov for en passe rommelig småbil. Men noen kompaktutgave av storebror Golf er på ingen måte Polo. Golf stiller i divisjonen over.

Hva koster den?

Pris ennå ikke klar, men importøren antyder rundt 171.000 kroner for rimeligste utgave med 60 hk motor.

Konkurrenter?

Alle andre småbiler. De viktigste vil være Toyota Yaris, Ford Fiesta, Peugeot 207 og Opel Corsa. Men glem heller ikke Hyundai i20, Honda Jazz, Renault Clio og Fiat Grande Punto.

Når i Norge?

Trolig ikke før tidlig i september.

Vår mening om VW Polo

Bak rattet8,0
Plass7,5
Bagasje6,5
Komfort7,5
På veien6,5
Ytelser9,0
Forbruk/CO29,0
Sikkerhet10,0
Utstyr7,0
Pris8,0*
Sum (100)79,0

* Forutsetter at bilen prises mot Ford Fiesta Econetic. Da bør den koste snaut 200.000 kroner.