Mens sola starter ferden ned i det kroppstempererte feriehavet på stranden Anjuna, klatrer den lille jenta opp for en siste økt på velbrukt trestillas. For henne er balanseøvelsene langt fra feriemoro og tidsfordriv, men tvert i mot yrke og levebrød hele turistsesongen gjennom. – Money, madam? Den lille gutten som overvåker underholdningen fra bakken napper meg i armen. Å gi turistene eksotiske innslag og gode feriemotiv møtes med forventning om noen rupis til gjengjeld. For de som har dratt til stranda for å slappe av, kan indernes forsøk på å tjene til livets opphold føles påtrengende. "Do you want fruit? T-shirts? Ali Baba pants? Ice cream? Pineapple? Banana? Tattoo? Massage? Taxi, madam?"

Ørepirkere

Et nei tas ikke som et nei, men som en anledning til å senke prisen. "200 rupis! 150! 130! No? Which price do you want?". Enkelte av selgerne har i hvert fall selvironi: En av butikkene har til og med fått det talende navnet "Come See My Shop". Men ikke alle forsøk på å tjene penger er like sjarmerende. – Du har noe i øret! Sier en fremmed inder og pirker borti øret mitt. – Jeg har hva? Spør jeg og rygger unna. På markedet i Anjuna finner man flere menn som bruker hele dagen på å "finne" fremmedlegemer i folks ører, for deretter å kreve penger for den tjenesten de har gjort ved å fjerne det. De fleste turistene som velger å betale, gjør det av én eneste grunn: Å få ørepirkerne unna.

Sesongarbeid

– Tusenvis av indere kommer hit for å jobbe i sesongen, forteller Mehmed Pathen, som har kommet fra nabostaten Maharashtra for å selge krystaller og steiner på stranden i Anjuna. Så besøkes da også Goa hvert år av like mange turister som det finnes fastboende. – Jeg er her bare noen måneder. Så må jeg tilbake til skolen, fortsetter han. Men det er ikke bare indere som har gjort Goa til sin arbeidsplass. – Jeg kaller ikke dette en jobb. Det er en misjon, sier Shammananda Melchisedech fra Quebec. De siste syv årene har han tilbrakt vinterhalvåret som healer i Goa. – Min misjon er å gi kjærlighet til alle mennesker, å heale dem ved hjelp av kjærlighetens kraft, forklarer han. Kundene er i hovedsak turister, og en stor andel av inntektene blir gitt videre til miljøprosjekter i nærområdet, understreker han. India opplever en stor vekst i turistnæringen, og ventes ifølge Word Tourist & Travel Council å bli verdens nest største turistland innen 2016. Men veksten er ikke uten konsekvenser – i Goa tærer turismen blant annet på vannressursene.

Hippieliv

Goa assosieres gjerne med hippiene som gjorde området til sitt paradis på 60- og 70-tallet. Og fremdeles finnes mange fastboende med dreadlocks og løse kjortler. Streng håndheving av narkotikapolitikken, og forskrifter mot støy og sene fester, har imidlertid ført til at hippienes beryktede houseparties er sjeldnere og vanskeligere å finne. Men at strender som Anjuna fremdeles er et populært reisemål for et alternativt publikum, sees tydelig blant annet i mattilbudet. "Today's special: Tofu ice cream" lokker frokost- og lunsjbaren "Whole Bean" med. Og ber deg videre om å "stige inn i en verden av helse". – Mange veganere og vegetarianere kommer hit, så vi prøver å tilfredsstille deres behov, sier Custodio Lobo, som driver spisestedet sammen med familien. På menyen står blant annet tofu, tempeh, vegetarburgere og seitan, slik det også gjør på mange av de andre spisestedene i nærheten. – Maten er ikke bare for spesielt interesserte, alle kan like den! Vi liker den selv også, sier Lobo, som ikke lager mat til turistene hele året. – Vi holder åpent fra oktober til april. Resten av tiden jobber vi på jordene.