Hurtigruten har seilt i motvind i den seneste tiden med opplag, oppsigelser og grunnstøting, men produktsjef Leif Øverland ser lyst på situasjonen. I januar har Hurtigruten 12,3 prosent flere bookinger enn på samme tid ifjor. Gunstigere priser kan være noe årsaken, men Øverland mener de gode tallene også skyldes suksess med "Hunting the Light"-konseptet som selskapet samarbeider med filmregissør Nils Gaup om. - Norge er flott om sommeren og våren, men helt rå om vinteren, mener Øverland.

Mindre postkort

- Vi har tradisjonelt vært en "postkort"-opplevelse, men vi merker at passasjerene ikke bare vil stå på dekk å se naturen fra distanse. De vil oppleve den på nært hold og ønsker kunnskap om nordområdene og norsk historie, sier Øverland.

Havrafting, vikinggilder, kongekrabbesafari, scootersafari, hundespann og annet actionpreget innhold står derfor på programmet sammen med foredrag. Polarguide Cecilia Hed Malström, som var første svenske kvinne på Sydpolen, er ansvarlige for guidingen i nordområdene. - Mange av våre passasjerer kan nesten ikke tro at det bor folk på 71 grader nord, og er veldig fascinert av infrastrukturen og logistikk. Selv trucksjåførene på kaiene er yndete fotoobjekter, sier Malmström.

Ikke bare svinekam

Høsten 2008 lanserte også Hurtigruten økt satsing på lokal og kortreist mat med en såkalt "Smak av kysten"-meny. Det innebærer ingredienser med lokal tilhørighet, som klippfisk på Mørekysten, sei i Tromsø, kongekrabbe ved Nordkapp, ishavsrøye i Kirkenes, reinsdyr i Hammerfest og torsk i Vesterålen. - Vi skal fortsatt servere svinekam. Men mat med lokal forankring blir stadig viktigere, og det knytter Hurtigruten enda tettere til kystkuturen, sier Alexander Granlund, kjøkkensjef på "Midnatsol".