Fjerde generasjon av Audis luksusmodell kommer med et helt nytt aluminiumkarosseri og nye tekniske løsninger. - Nye Audi A8 er uten tvil det sportsligste alternativet i luksusklassen, påstår Rupert Stadler, Audis konsernsjef. Blant nyhetene finner vi multimediasystemet MMI med pekeflate, som skal gjøre det enklere å betjene bilens funksjoner, som for eksempel navigasjonssystemet.

Mekanisk kobling

Nytt er også ”shift by wire”, det vil si ingen mekanisk kobling mellom girspak og den åtte trinns automatiske girkassen tiptronic. Audi drive select med sportsdifferensial blir også tilgjengelig, mens luftfjæring er standard på alle modeller. Epoken med lyspærer er historie for A8s vedkommende. LED-teknologi er tatt i bruk i alle bilens lykter. Nå kan også A8 leveres med "nattsyn", som gjør at føreren kan varsles om fotgjengere eller dyr i mørket

199 gram CO2

Audi-flaggskipet lanseres i Norge i april, først med et TDI- og et FSI-alternativ. Begge V8-ere med et sylindervolum på 4.2 liter. TDI-motoren har 350 hk og skal akselererer fra 0-100 km/t på 5,5 sekunder. Dreiemoment er på 800 Nm. C02-utslippet skal ligge på 199 gram per kilometer, noe som kan betraktes som brukbart - sett i lys av bilens størrelse, motorytelsene, automatgiret og det permanente firehjulstrekket. Til sommeren kommer en 250 hk 3.0-liters TDI-versjon med et CO2-utslipp på 177 g/km. Også denne modellen har automatgir og quattro permanent firehjulsdrift. En V6 TDI-versjon med 204 hk, forhjulstrekk og et utslipp på 159 g/km vil også bli lansert. Den skal kunne nøye seg med 0,6 liter pr mil.