Hos Toyota fortviler man over det norske avgiftssystemet. Folkemodellen Prius har lavere forbruk enn forgjengeren (0,39 liter bensin/mil), og utslippet er redusert til 89 g/km (fra 104 g/km). Men selv om hybriden Prius har redusert utslippet - i tråd med norsk miljøpolitikk - så går avgiften likevel opp fordi bilen er sikrere og dermed tyngre. Dessuten er motoreffekten økt. – Dette er vi lei oss for, sier Lars-Erik Årøy, administrerende direktør for Toyota i Norge. Han bekrefter at redusert avgift for lavere utslipp ikke kompenserer avgiftsøkning for effekt og vekt.

Skaper utfordringer

Helge Lindrup, fungerende avdelingsdirektør i Toll- og avgiftsdirektoratet, kommenterer utspillet fra Årøy ved å innrømme at ny bilteknologi skaper utfordringer for utformingen av framtidig avgiftsregelverk. Men mer kan heller ikke Lindrup si. Avgifter handler tross alt om politiske avgjørelser. Så langt har regjeringspolitikerne med samferdselsminister Navarsete og miljøvernminister Solheim i spissen klart å få til en vridning av avgiften mot bilens utslipp. Det forventes ytterligere prioritering av utslipp i sammensetningen av engangsavgiften i årene framover.