GAMER.NO: Skinntrekt ratt, tre pedaler og H-gir står på menyen når Fanatec slår på stortromma. Det holder da heller ikke med bongotrommer når Logitech G25 skal utfordres. Med på laget er, som navnet tilsier, ingen ringere enn selveste Porsche. Les vår test av Logitech G25 Racing Wheel Det er lite å utsette på ryktet til den tyske sportsbilprodusenten, men garanterer det nødvendigvis for kvaliteten til et spillratt? Tja. Om ikke annet så har Porsche ansvaret for at rattet ser aldeles lekkert ut, det er nemlig en kopi av et Porsche 911 Turbo-ratt. Utformingen oser av klasse, og det håndsydde skinnet flørter med fingrene. Det er nesten så en forventer en airbag tredd rundt øra ved kraftige kollisjoner.

Delvis trådløst

Rattet er delvis trådløst. Det innebærer at rattbasen må kobles til strøm. Pedalene kan kobles til rattet med en medfølgende kabel, men de kan også operere på batteri, fullstendig trådløst. Girspaken kobles til rattet med en kort kabel. Kommunikasjonen med PC-en eller konsollen foregår trådløst, og den USB-baserte mottakeren er formet som en Porsche-nøkkel. Det samme er den medfølgende minnepinnen med drivere. Småtøft.

Katastrofalt girspakfeste

To stålrør trykkes inn i rattbasen, slik at de blir stående parallelt ved siden av hverandre, pekende ut i lufta til en av sidene. Så trykker man ganske enkelt valgfri girspak inn på stålrørene, og kobler til kabelen. Det kunne kanskje fungert dersom girspaken også hadde hvilt godt på bordet. Det gjør den ikke. Den blir hengende litt over og litt utenfor bordkanten. Under bruk vingler hele girspakens base alle veier. Katastrofalt. Problemet er ikke like fremtredende når du bruker den sekvensielle girspaken, men mye av grunnen til å kjøpe et slikt ratt er jo nettopp H-gir. Løsningen er imidlertid like enkel som den er uelegant. Ingrediensene er ei sponplate, to tvinger og masse Araldite. Eventuelt bare Araldite (spør mamma/samboer/ektefelle først). Dette er altså ikke selve girspakens feil, men festemekanismens. Dessverre er heller ikke girspaken spesielt god. Den gir riktignok mer motstand enn den vi finner på G25, men leverer en ganske grøtete opplevelse. Motstanden er rett og slett såpass ujevn at den føles litt upresis. Det er ikke kritisk, det fører sjelden til bomgiring, men opplevelsen er ikke like eksklusiv som vi skulle ønske. Det er heller ikke helt heldig å kombinere stor motstand med en vinglete festemekanisme.

Kraftig og silkemyk krafttilbakemelding

Porsche 911 Turbo Wheel har selvsagt 900 graders rattutslag. Her kan du altså ratte til krampa tar deg. Bokstavelig talt. Gjennom hele bevegelsesområdet glir det silkemykt, og krafttilbakemeldingen gir effektivt beskjed om hva som foregår under bilen. På denne fronten er det i grunn bare ett irritasjonsmoment. Rattet er satt opp til å dirre når gasspedalen trykkes ned. Uansett når. Det høres kanskje festlig ut. Det er det ikke. Men fortvil ikke, funksjonen kan deaktiveres.

Skår i gleder

Det er ingen lett oppgave å gi Porsche 911 Turbo Wheel en karakter. På den ene siden er selve rattet aldeles nydelig. Pedalene gjør også en god jobb. Dessuten er det spekket med funksjoner, ja det har alt du kan ønske deg. På den annen side er det ett dypt skår i gleden. Det eneste rattet virkelig mangler er en god girspak og en bedre festemekanisme til denne. Med den på plass, hadde det vært så godt som perfekt, og en livsfarlig utfordrer for Logitech G25. Men hvorfor noen skulle betale mer for Porsche 911 Turbo Wheel med en slik betydelig mangel, er det vanskelig å forstå. Selv for en Porsche-entusiast. Det måtte i så fall være hvis du foretrekker å gire med hendler bak på rattet. Les hele testen av Porsche 911 Turbo Wheel på Gamer.no