Det høres ut som et eventyr, men er like fullt sant. Sammen med selskapet Better Place går Renault for en teknologi som gjør det mulig å skifte utladede batterier på elbiler på kortere tid enn det tar å fylle en bensintank. Men enn så lenge gjelder det ikke i elbillandet Norge.

Tror på eldrift

– Renault tror ikke på hybridløsninger. Vi går for nedskalering av forbrenningsmotoren og rene elbiler. Derfor vil Norge være et svært interessant land for Renaults elbilsatsing i Europa inn i det neste tiåret, sier Tom Arne Melbostad, administrerende direktør for Renaults importvirksomhet i Norge. Renault vil i første omgang tilby elbilvarianter av flerbruksbilen Kangoo og kompakte Megane, samt at de vil bygge en ren elbil på størrelse med Clio/Modus med eget elbildesign. Alt skal være på plass i 2011. Melbostad trekker fram de omfattende incentivene for elbildrift og norske myndigheters offensive holdning til elektriske biler. Renault-direktøren har heller ingen tro på at så snart det blir flere elbiler på norske veier, så strammer myndighetene til avgiftsskruen for ikke å tape bilavgiftskroner. – Til det har Norge hengende over seg så omfattende forpliktelser om å redusere utslippene at de ikke vil våge å avgiftsbelegge elbilene, hevder Melbostad.

Norge bak i køen

Men samtidig vedgår Melbostad at Norge ikke står aller fremst i køen når Renault/Nissan-konsernet drar i gang sin omfattende elbilsatsing i 2011. Der står nemlig våre naboer Danmark, samt Israel. Prosjektet er kommet lengst i Israel. Men Danmark ligger ikke langt bak, etter at det tidlig i 2008 ble inngått partnerskap mellom Renault/Nissan, selskapet Better Place og DONG Energy (Dansk Olie og Naturgas) i den hensikt å bruke nattlig overskuddskraft fra vindmøller for å lade batteridrevne biler. For kort tid siden inngikk DONG Energy og Better Place en avtale om å investere 770 millioner danske kroner til første fase i arbeidet med å etablere et nettverk av ladestasjoner og batteribyttepunkter, som skal gjøre det mulig å kjøre elbil over hele Danmark. – DONG skal stå for energien, vi skal levere bilene og Better Place organiserer infrastrukturen – det vil si at de leverer "simkortet" for å holde oss til mobiltelefonspråket, sier informasjonssjef Søren Hyltoft hos Renault i Danmark, og fortsetter: – Vi sitter akkurat nå og regner på hva bilene skal koste. Gulroten må være at det ikke blir dyrere, og helst langt rimeligere å eie og kjøre elbil enn tradisjonell bil. Kunden kjøper bilen, mens batteriet inngår i leiepakken med energi. – Å produsere en elbil vil være rimeligere enn å produsere en vanlig bil, fordi elmotoren har færre deler og derfor vil være billigere å bygge.

Forbi konseptstadiet

Selskapet Better Place har som mål å gjøre biltransporten utslippsfri gjennom å elektrifisere den. Det amerikanske selskapet med base i California står for utbygging av infrastruktur, det vil si ladepunkter og stasjoner hvor man kan skifte batteri om behovet oppstår. Gjennom elektronikk styres ladingen slik at den skjer med billig overskuddskraft om natten. – Alt vil ikke være på plass fra første dag. Men vi er forbi konseptstadiet. Hvor stort volumet blir, og hvor lang tid det tar å overbevise kundene om at fremtiden hører elbilene til, vet vi ikke. Der famler vi fortsatt litt i blinde. Vi ser for oss at offentlige etater, som hjemmesykepleien, vil være blant de første kundene. Skeptikerne innvender at Better Place binder kundene til seg gjennom å tvinge dem inn i deres egen standard – akkurat som Apple gjør med iPod og Microsoft med sitt operativsystem. Jens Moberg, administrerende direktør for Better Place i Danmark, tror på sin side dette vil løses når en felles industristandard er på plass.