Er man i Zermatt, er det fristende å forsøke seg på heisen helt til topps - til 3883 meter over havet. Heisen opp til Klein Matterhorn er Europas høyeste skilift. Problemet er imidlertid at all tiden man bruker på å stå i kø og heis - tid som kunne vært brukt på noe mye morsommere. Skikjøring, for eksempel.

Lang tid i kø

Det starter med Furi-heisen fra Zermatt og opp til Furi (1864 moh). Derfra går ferden videre med gondol til Trockener Steg (2939 moh).

Siste etappe er med Klein Matterhorn-gondolen opp til toppen med samme navn på 3883 meter over havet. Fra heisplattformen fører en tunnel oss ut i friluften. Er man sugen på mer kø, kan man ta heis opp til et utsiktspunkt.

Da vi endelig kan spenne på oss skiene, har det gått nærmere to timer siden vi bordet Furi-heisen. Så mye tid i kø og heis er ikke turen verdt. Etter vår smak. Heisturen over Theodulgletscher er imidlertid et ganske spektaklær opplevelse, hvis man får plass ved vinduet.

Over til Italia

Fra Klein Matterhorn går turen ned til Theodulpass. Derfra kan man kjøre ned til Cervinia i Italia. - Jeg synes maten er bedre på den italiensk siden. Skiltingen også, sier Martin Watson fra Kent i England. - Men det som virkelig skiller de to landene, er toalettstandarden. Den er "awful" på den italiensk siden, sier Watson Han synes Zermatt minner om Val Thorens når det gjelder skimulighetene, men at Zermatt er hyggeligere. - Noen kolleger av meg er hvert år på Lillehammer. De har omdøpt stedet til "Liverhammer". Du kan tenke deg hvorfor, ler engelskmannen.

Paradise

Nærheten og utsikten til noen av Europas høyeste og flotteste fjell - særlig Toblerone-fjellet Matterhorn - er Zermatts største attraksjon. Mange vil nok også mene at transporten opp til topper som Rothorn (3100 moh) og Stockhorn (3405 moh) er attraksjoner nok i seg selv. Det samme med togturen opp til Gornergrat (3089 moh). Områdene Matterhorn Glacier Paradise, Rothorn Paradise, Sunnegga Paradise, Gornergrat, Schwarzsee Paradise, samt skiområdet på den italienske siden, gir tilgang til mange flotte skiturer med overveiende rød vanskelighetsgrad. Av totalt 313 km med løyper er 188 km rødmerket. Jibbere og snowboardere kan finne mye moro i Gravity Park. Her finner du løypekart og heiser Her finner du heiskortprisene

Triftji Bump Bash

Ved Gornergrat ligger den beryktede kuleløypa Triftji. Her arrangeres hvert år freestyle-konkurransen Triftji Bump Bash. Det finnes selvsagt plenty av muligheter for off-piste også, selv om frikjøringsprofilen til Zermatt er mer beskjeden enn steder som for eksempel Verbier og Chamonix. Men mulighetene for heli ski garanterer for temmelig eksklusive pudderopplevelser et stykke fra mainstreamen.

Bilfri

I likhet med Saas-Fee er Zermatt bilfri. Buss og bil må parkeres i den vesle byen Täsch. Toget tar deg den siste biten opp til Zermatt. Har man ikke booket hotell på forhånd, finnes det en elektronisk tavle på stasjonen i Zermatt med oversikt over de fleste overnattingstilbudene i byen. Tavlen er også bruktbart oppdatert på priser og ledige rom. Er budsjettet trangt, er Matterhorn Hostel et mulig alternativ. Zermatt er blant de litt finere skistedene, hakket bak steder som St. Moritz og Gstaad. Det betyr at styrtrike russere har gjort et prangende inntog, noe som preger bybildet særlig i den ortodokse julehøytiden.

Party-arty

Det finnes steder i Alpene med langt yngre og høyere partyprofil enn Zermatt. Papperla Pub har kanskje Zermatts mest populære afterski når skiene er satt bort for dagen. Hennu Stall er et populært sted å stoppe på vei ned fra fjellet når dagen lir mot kveld.

Reise dit:

STS Alpereiser har Zermatt på programmet. Transfertiden med buss fra Geneve er på ca 3 timer og 30 minutter Geneve er også stedet du bør søke til dersom du reiser på egenhånd. Norwegian har Geneve på programmet. Fra Geneve kan du ta toget til Zermatt. Ca 3 timer og 45 minutter totalt.