HARDWARE.NO: Mikrobloggtjenesten Twitter har vokst ganske dramatisk i løpet av de siste månedene. Les også: Twitter er rekordpopulær Men nå viser en fersk undersøkelse gjennomført av selskapet Nielsen Online at over 60 prosent av brukerne slutter å bruke tjenesten én måned etter at de registrerer seg. Hva er Twitter? Her finner du svar

Takk til Obama og Oprah

Ifølge Nielsen Online står Twitter dårligere an enn tjenester som Facebook og Myspace. Twitter har en såkalt "retention rate" på under 40 prosent, mens Facebook og Myspace har 70 prosent. "Retention rate" (bevaringsrate) er antall brukere som tjenestene klarer å beholde, det vil si brukere som fortsetter å bruke tjenesten etter at de har registrert seg. Grunnen til den eksplosive veksten av Twitter i det siste skal være at kjendiser som Oprah Winfrey har anbefalt tjenesten, pluss at den amerikanske presidenten, Barack Obama, brukte tjenesten i sin valgkampanje. Dette har ført til at mange brukere er nysgjerrige og registrerer seg, men mange av disse går altså lei eller at de misliker tjenesten. Les mer på Hardware.no