GAMER.NO Da det norske spillutviklerstudioet Funcom lanserte Age of Conan i mai, var konkurransen hard om å være først ute med å mene noe om det. Men et spill av denne typen trenger tid for å tilpasse seg, og spillerne trenger tid for å bli kjent med det. Nå har vi levd med Age of Conan lenge nok til å slå fast at Funcom har lykkes med det meste. Selv om vi fortsatt sjeneres av visse småfeil. Les også: Funcom overrasket over puppebråk

Alle som har lest tegneseriene om Conan, vil kjenne seg igjen i dette spilluniverset. Inspirasjonen fra World of Warcraft er også åpenbar: Det er et såkalt massivt onlinerollespill hvor man lager sin egen figur og spiller med – og mot – andre mennesker. Målet er å nå det høyeste erfaringsnivået, som er 80, danne laug, og bli så mektig som overhodet mulig. Les også: Age of Conan pornokopiert

Visuelt er Age of Conan langt mer realistisk enn World of Warcraft. Flott grafikk gjør det til en fryd å ferdes i eventyrverdenen Hyboria. Spillet er også langt mer makabert enn W.o.W., og har fått strengeste aldersgrense for sitt innhold av hoderullinger, nakenhet og svært eksplisitte sverdkombinasjoner. Les også: – Conan er biff og rødvin

Kampsystemet er ganske ferskt blant spillene i denne sjangeren. I stedet for bare å trykke på en og samme knapp hele tiden, må man trykke knappekombinasjoner, hvor tidspunkt, valg av angrepsretning og timing spiller en stor rolle. Man kan spille på servere hvor alle spillerne samarbeider mot motstandere som kun er datastyrte. Likevel kommer Age of Conan best til sin rett i spiller-mot-spiller-servernes råe natur. Les også anmeldelsen: Slitsom rock'n roll

Her kan alle ta alle. Dette tvinger fram organisering. Spillerne kan gå sammen i såkalte laug for å hjelpe hverandre, og de ulike laugene kan gjøre krav på landområder og bygge laugets egen by. Spillmessig fungerer denne mekanikken bra: Spillerne får mulighet til å skape noe med de man liker å spille sammen med. Laugsbyen må også forsvares, for på spiller-mot-spiller-serverne er andre laug på konstant utkikk etter en dårlig forsvart by de kan rane gull fra. Les også: Pornostjerne blir spillprodusent

Age of Conan har også sine små problemer. Det er fremdeles en del småsjenerende feil i spillet, og grensesnittet for sosial interaksjon med andre spillere, er på langt nær like raffinert som hos hovedkonkurrenten. For øvrig finnes det vel lite innhold på de høyere erfaringsnivåene, og de forskjellige klassene kan ha godt av litt mer balansering. Les også: Fersk info om Skate 2

Hovedkonklusjonen – etter noen måneders spilling – er et vakkert, massivt spill som er myntet på et modent publikum. Age of Conan kommer med flere forskjellige og godt varierte klasser å velge mellom, slik at du som spiller lett kan tilpasse din egen spillestil. Spillet krever litt av PC-en for å kunne gli så fint som utviklerne har ment, og det koster omlag 100 kroner måneden. Ved Crom, grip sverdet barbarer! LES FLERE SAKER OM DATASPILL PÅ GAMER.NO