– Elbiler er for dem som tør ta det helt ut, plug-in for dem som ikke helt stoler på elbilteknologien, ler Frederic Hauge. Klimaveien mellom Oslo og Stavanger er nå åpnet. Driftige arrangører med KNA i spissen har til og med arrangert rally for nullutslippsbiler, altså hydrogendrevne og elektriske biler.

Fortsatt et barn

Men den elektriske bilen oppfører seg fortsatt som et lite barn der den ruller forsiktig fram. Rallyet ble derfor et arrangement med lange kaffepauser og mye lading. Men noe skjer. Klimaprofessor Ståle Eskeland tror halvparten av oss kjører elektrisk bil eller plug-in hybridbil i 2020. Det vil kutte en familiebils klimautslipp med 60 prosent. – Hvis myndighetene tilpasser avgiftsnivået kan de være en dominerende del av bybildet allerede i 2015, sier Eskeland. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete vil jobbe for å legge forholdene til rette for mer miljøvennlig transport, men tror ti prosent andel elbiler er et mer realistisk mål. En ambisjon i tråd med det en arbeidsgruppe ledet av Energibedriftenes Landsforening (EBL) legger opp til i sin rapport.

Går fort

– Jeg vil arbeide for at vi skal nå målet om ti prosent slik rapporten foreslår, fordi elektrifisering av transportsektoren er en svært viktig del av arbeidet med å få ned klimagassutslippene i Norge, sier Navarsete. Frederic Hauge i Bellona tviler ikke på at elbilene i stor grad overtar for biler drevet med fossilt drivstoff. – Elbilene er framtiden, og jeg tror det kommer til å gå ganske fort. Eksempelvis introduserer Mitsubishi elbil allerede i 2011, og Tesla vil lansere en større familiebil i 2012. Fra 2015 til 2020 kommer det til å skje en revolusjon på dette området, spår Hauge.

Realistisk?

– Er målet om at ti prosent av bilparken skal være eldrevet i 2020 innen rekkevidde? – Ja, det tror jeg faktisk, dersom vi legger til at noe av dette blir plug-in hybrider og bioplug-in hybrider. Men det som skjer nå utfordrer bilindustrien. Dessuten er det noe med at når politikerne ser muligheter, blir det lettere for dem å stille tøffe krav, hevder Hauge. – Stiller politikerne tøffe nok krav i Norge? – Tja, når det gjelder elbiler så mangler vi fortsatt noen virkemidler. Men vi er stolte av den jobben som allerede er gjort med å gjøre elbilene avgiftsfrie, skaffe dem – iallfall inntil videre – tilgang til kollektivfeltene og fri parkering. Men vi ser også at fritak for firmabilbeskatning vil være et veldig viktig virkemiddel for ytterligere å fremme elbilene. – Dessuten kunne vi tenkt oss at staten gjennom kommunetilskuddsordningen premierte hjemmehjelpstjenester som kjører elbil. Men la meg si at vi er glad for alle millionene som nå står klare til å bygge ladestasjoner, sier miljøforkjemperen. Hauge synes imidlertid det er trist at Staten ikke i større grad har støttet Think og gitt dem mer hjelp. Nå står Think i fare for å bukke under, og en viktig del av det norske elbilmiljøet kan havne på utenlandske hender.

– Straff miljøsvin

Samtidig mener Hauge at drivstoffslukerne, eksempelvis tørste SUV-er, fortsatt slipper billig unna i avgiftssystemet. Hauge vil ha mer avgift på biler som forurenser mye og mindre avgift på dem som forurenser lite – samt tilskudd ved kjøp av utslippsfrie biler. – Vi har vært i California og sett hvor rå de er på virkemidler der. Som du skjønner er jeg opptatt av å legge til rette for det som er rent, sier Hauge, og tilføyer at han ikke på noen måte har noe imot konkurranse mellom ladbare elbiler og biler drevet med hydrogen. Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL), vil gjerne gjøre bilparken mer miljøvennlig, men tror ambisjonene er for høye. – Vi kan ikke stille oss bak utvalgets visjon om at ti prosent av den norske bilparken skal være elbiler i 2020. Den teknologiske utviklingen går ikke så raskt som de politiske ønskene, sier Andresen, som mener at fem prosent er et mer realistisk mål.

Vil levere

Dette er Bernt G. Jessen, administrerende direktør i selskapet som importerer Mitsubishi, uenig i. – Ti prosent er et ambisiøst mål, men jeg tror samtidig det er oppnåelig. Hvis myndighetene legger forholdene til rette vil bilindustrien kunne levere varene. Innen 2020 er batteriteknologien vesentlig forbedret, og vi kan kanskje kjøre 600 til 800 km mellom hver opplading, sier Jessen. Men Jessen legger ikke et øyeblikk skjul på at dersom elbilene skal nå hjem hos bilkjøperne, må de være attraktive og funksjonelle i bruk. Jessen mener dessuten at vi allerede i 2011 til 2013 vil se en rekke ulike hybride billøsninger på veien. Som den første av de store bilprodusentene har Mitsubishi siden i vinter testet ut flere elbiler av typen i-MiEV i norsk klima. Bilen med rekkevidde inntil 140 km får energien fra litium-ion batterier. – Vårt mål er å sette bilen i salg i Norge innen 2011, slår Jessen fast.